لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذاران امریکایی: واشنگتن باید روسیه را منحیث کشور تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی کند 


قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات فشار‌ها را بر ادارهٔ جو بایدن افزایش داده اند تا روسیه را منحیث کشور تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی کند.

قطعنامهٔ که در آن از وزارت خارجهٔ ایالات متحده این تقاضا صورت گرفته، در مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در حالی معرفی شده است که قانونگذاران امریکایی تلاش دارند روسیه را برای تهاجم نظامی بر اوکراین تنبیه کنند.

جو ویلسن، از حزب جمهوریخواه، و تید لو، از حزب دموکرات، این قطعنامه را معرفی کرده و تلاش دارند روسیه را شامل فهرستی سازند که کوریای شمالی، ایران و کیوبا از قبل در آن شامل اند.

آقای ویلسن گفت: "حکمروایی ترور [روسیه] باید متوقف شود."

این در حالی است که مقامات و قانونگذاران اوکراینی نیز از ایالات متحده تقاضای مشابه کرده اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در جریان ملاقات با گروهی از سناتوران امریکایی گفت که روسیه باید رسماً منحیث کشور تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی شود.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، تلاش‌های مقامات امریکایی را "اقدامات ابلهانه" خوانده و گفته است که مسکو به آن پاسخ خواهد داد.

پیش از این، جین ساکی، سخنگوی قصر سفید بدون ارایه جزییات گفته بود که اکثریت اقدامات مرتبط به شناسایی روسیه منحیث کشور تمویل کنندهٔ‌ تروریزم، با حملهٔ‌ مسکو بر اوکراین، از قبل صورت گرفته است.

هفتهٔ گذشته یک قطعنامهٔ دیگر در مجلس سنا ایالات متحده نیز معرف شد.

لندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در جریان معرفی این قطعنامه گفت که "پوتین یک تروریست است و یکی از مخرب ترین نیروها در کرهٔ زمین، روسیه‌ٔ پوتین است".

یک سناتور دیگر امریکایی گفت که روسیهٔ پوتین سزاوار این است تا منحیث تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی شود.

انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، هفتهٔ‌گذشته گفت که هیچ تردید ندارد که روسیه مردم اوکراین را وحشت‌زده کرده است. اما او افزود که حقوق‌دانان آنرا ارزیابی می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که تمامی نیازمندی‌های قانونی شناسایی روسیه منحیث کشور تمویل کنندهٔ تروریزم تکمیل شده باشد.

با آنهم، شماری از اعضای کانگرس گفته اند که پیش از اتخاذ این تصمیم باید با متحدین امریکا مشوره صورت گیرد.

اگر روسیه منیحث کشور تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی شود، بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ امریکا، بر این کشور محدودیت‌های مانند عدم دسترسی به معاونت‌های خارجی امریکا، منع صادرات و خریداری تهجیزات دفاعی، کنترول صادرات اقلامی که مقاصد استفادهٔ دوگانهٔ ملکی و نظامی دارد، قیودات متفرقهٔ مالی و سایر محدودیت‌ها، وضع خواهد شد.

این قطعنامه‌ها که در هر دو مجلس ایالات متحده معرفی شده است، مثال‌های متعددی از فعالیت‌های روسیه در اوکراین، چچن، سوریه و سایر کشور‌ها را فهرست کرده اند که این کشور را واجد شرایط این می‌سازد تا منحیث تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی شود.

لتوانیا در کنار اوکراین نخستین کشور است که روسیه را منحیث تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی کرده است. پارلمان این کشور به تاریخ ۱۰ می سال روان میلادی روسیه را منحیث تمویل کنندهٔ تروریزم شناسایی کرد و اعمال مسکو را در اوکراین نسل کشی عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG