لینک های دسترسی

Breaking News

رسانه‌های امریکایی به بایدن: خبرنگاران ما را به امریکا انتقال بدهید


چندین خبرگزاری‌ و رسانۀ امریکایی با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از وی خواسته اند تا افغان‌هایی را که با این رسانه‌ها کار کرده اند، به ایالات متحده انتقال دهد.

رسانه‌های مشهور امریکایی به شمول واشنگتن پست، نیویارک تایمز، سی ان ان، لاس انجلس تایمز و چندین رسانۀ دیگر با اشاره به خروج کامل قوای خارجی از افغانستان، در این نامه ابراز نگرانی کرده اند که خبرنگاران شان در افغانستان با خطر مواجه بوده و به خاطر اینکه با رسانه‌های امریکایی کار کرده اند، هدف حملات انتقام‌جویانۀ طالبان قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که حکومت ایالات متحده برنامۀ ویزای خاص مهاجرت را برای انتقال هزاران شهروند افغان به امریکا روی دست دارد که در دو دهۀ پسین به صفت ترجمان یا بخش‌های دیگر با نیروهای امریکایی یا برای دولت امریکا در افغانستان کار کرده اند.

در این نامه که به اضافۀ ۲۱ رسانۀ امریکایی، چندین نهاد مدافع خبرنگاران نیز پای آن امضا کرده اند، آمده است: "بدون کمک حکومت ایالات متحده، بسیاری از این افغان‌ها با صدمات طاقت فرسا و مرگ صرف به این خاطر مواجه خواهند شد که از آنچه که در جریان حضور نظامیان امریکایی در کشورشان در دو دهۀ گذشته اتفاق می‌افتاد، جهان را با خبر می‌کردند."

رسانه‌های امریکایی گفته اند که برای انتقال خبرنگاران افغان آنان به حدود ۱۰۰۰ ویزه نیاز خواهد بود.

صدیق الله توحیدی، رییس اجرایی کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان می گوید که چنین پیشنهاد ممکن سبب تضعیف روحیۀ سایر خبرنگارانی شوند که در افغانستان فعالیت دارند.

مصاحبه با صدیق الله توحیدی، رییس اجرایی کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:19 0:00

بر اساس گزارش نهادهای مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران، افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است و در یک سال گذشته بیش از ده خبرنگار در آن کشور کشته شده است.

در تازه ترین مورد، دانش صدیقی، عکاس هندی تبار خبرگزاری رویترز هفتۀ گذشته در جریان تصویربرداری از جریان جنگ در ولسوالی سپین‌بولدک ولایت قندهار کشته شد.

سازمان دیدبان حقوق بشر در ماه اپریل طالبان را به ارعاب و کشتار خبرنگاران متهم کرد، هرچند طالبان کشتار خبرنگاران را انکار کرده‌اند.

رییس جمهور بایدن هفتۀ گذشته "عملیات پناه متحدان" را اعلام کرد که بر اساس آن هزاران شهروند افغان که واجد شرایط برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت می‌شوند، به ایالات متحده منتقل خواهند شد.

قرار است در روزهای بسیار نزدیک، در چارچوب عملیات پناه متحدان، نزدیک به ۲۵۰۰ افغان به پایگاه نظامی فورت لی ایالت ورجینیا انتقال ‌یابند.

XS
SM
MD
LG