لینک های دسترسی

Breaking News

آیا امریکا می‌خواهد برای انجام عملیات در افغانستان از حریم پاکستان استفاده کند؟


شبکۀ خبری سی‌ان‌ان از چانه‌زنی‌ها میان واشنگتن و اسلام‌آباد برای استفاده از حریم هوایی پاکستان جهت اجرای عملیات نظامی و استخباراتی در افغانستان خبر داده است.

واشنگتن تا اکنون در این خصوص تبصره نکرده است، اما اسلام‌آباد گفته است که با امریکا همکاری داشته است ولی گزارش‌های ادعا شده در مورد کار روی توافق استفاده از حریم هوایی این کشور با امریکا را رد نکرد.

تلویزیون سی‌ان‌ان روز جمعه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) به نقل سه منبع آگاه گزارش داده است که ایالات متحدۀ امریکا در حال نزدیک‌شدن به توافق رسمی با پاکستان برای استفاده از حریم هوایی این کشور است.

دولت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در نشستی از توافق احتمالی با پاکستان به قانون‌گذاران امریکایی گزارش داده و این منابع به سی‌ان‌ان گفته اند که در حال حاضر، بحث‌ها میان مقام‌های دو کشور در این مورد ادامه دارد.

پاکستان این گزارش را رد نکرده، اما گفته است که چنین تفاهمی میان دو کشور صورت نگرفته است.

عاصم افتخار احمد، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان پس از نشر این گزارش گفت که پاکستان و ایالات متحده در خصوص امنیت و مبارزه با دهشت‌افگنی در منطقه همکاری دیرینه دارند و هر دو کشور به گونهٔ منظم با هم مشوره می‌کنند.

با آنهم، آقای احمد در این خصوص "همکاری‌ها" و "مشوره‌ها" معلومات بیشتر ارایه نکرد.

یکی از این منابع گفته است که تا کنون شرایط این توافق میان واشنگتن و اسلام‌آباد نهایی نشده است.

این شبکۀ خبری به نقل از منبع دومی خود نگاشته است که اسلام‌آباد تمایل خود را برای امضای این توافق‌نامه در "بدل کمک به اقدامات ضد تروریستی و مدیریت روابط با هند" اعلام کرده است.

آخرین گروه نظامیان امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست (هشتم سنبله) از افغانستان بیرون شدند و به طولانی ترین جنگ امریکا نقطۀ پایان گذاشته شد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند، بیش از ۱۲۲ هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند.

در جریان روند تخلیه به اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۳۱ اگست (نهم سنبله) در سخنرانی‌اش در مورد پایان حضور نظامی امریکا در افغانستان به شاخۀ خراسان داعش هشدار داد و گفت که معاملۀ امریکا با این گروه تا هنوز تمام نشده است.

رییس جمهور بایدن ضمن هشدار به هر گروهی که قصد آسیب رساندن به امریکا را دارند، گفت: "ایالات متحده آرام نخواهد نشست. نخواهیم بخشید و فراموش نخواهیم کرد، تا آخر دنیا به صید تان آمده و بهای اعمال تان را خواهید پرداخت."

سی‌ان‌ان همچنین گفته است که ایالات متحدۀ امریکا در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند عملیات ضد تروریستی را علیه شاخۀ خراسان–داعش و مخالفان خود در افغانستان انجام دهد.

این شبکۀ خبری اضافه کرده که امریکا در حال حاضر نیز از حریم هوایی پاکستان برای جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان، استفاده می‌کند.

این در حالی است که اخیراً گروه طالبان گفته اند که ایالات متحدۀ امریکا برخلاف قوانین بین‌المللی و تعهداتی که این کشور در دوحه با این گروه کرده، حریم هوایی افغانستان را نقض کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به تاریخ ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) با نشر خبرنامه‌ای در تویتر گفت که در این اواخر دیده شده است که حریم هوایی افغانستان توسط طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی "اشغال" شده است.

او در واکنش به این گزارش گفته است که مخالف چنین اقدامات اند و هشدار داد که استفاده از خاک هر کشور علیه افغانستان "عواقب خوب نخواهد داشت".

اما جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه لازم است امریکا استفاده از حریم هوایی افغانستان را با طالبان هماهنگ کند، گفته بود که "هیچ الزامی" برای هماهنگی با طالبان در این زمینه وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG