لینک های دسترسی

Breaking News

نیکی هیلی: حملات بر سوریه 'انتقام جویی و نمایش قدرت' نبود


نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، هنگام سخنرانی روز شنبه در شورای امنیت آن سازمان
نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، هنگام سخنرانی روز شنبه در شورای امنیت آن سازمان

نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، روز شنبه گفت که حملات شب گذشتۀ بر سوریه جنبۀ "انتقام جویی و یا نمایش قدرت" نداشت، بلکه صرف به خاطر صورت گرفت تا از حملات بیشتر سلاح های کیمیایی توسط بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، در آینده جلوگیری شود.

خانم هیلی که در نشست شورای امنیت ملل متحد سخنرانی می کرد همچنین با انتقاد از روسیه که حامی حکومت بشارالاسد است، گفت که مسکو از صبح روز شنبه به این سو کمپاین فراهم آوری "معلومات نادرست" را آغاز کرده، اما تاکید کرد که قصد روسیه که ناشی از "ناامیدی برای انحراف" افکار عامه است، نمی تواند،"حقایق" را تغییر بدهد.

این دیپلومات ارشد ایالات متحده تاکید کرد که امریکا و متحدین آن شش بار در شورای امنیت تلاش کردند تا از طریق دیپلوماسی "از شر سلاح های کیمیایی" رژیم بشارالاسد خلاص شوند، اما روسیه هر بار فیصله نامه های شورای امنیت را ویتو کرد.

مسکو و دمشق ادعای ایالات متحده و متحدین اروپایی را آنرا رد کرده اند که قوای حامی رئیس جمهور سوریه هفتۀ گذشته--هفتم اپریل-- در منطقۀ دوما، از سلاح کیمیایی استفاده کردند که در نتیجۀ آن حد اقل ۴۰ نفر به شمول زنان و کودکان، کشته و ده ها غیر نظامی دیگر، بیمار شدند.

اما خانم هیلی در نشست روز شنبۀ شورای امنیت اصرار کرد "انبوهی از معلومات نشان می دهد که رژیم سوریه به تاریخ هفتم اپریل سلاح کیمیایی را در منطقۀ دوما، استعمال کرده است" و تاکید کرد که تصویر اجساد کودکانی که در اثر استعمال این سلاح جان باخته اند، "خبر دورغی" نبوده، بلکه "نتیجۀ عملکرد وحشیانه و غیر انسانی رژیم سوریه" بوده است.

بر اساس گزارش ها، در اثر استعمال سلاح های کیمیایی و گازی، ده ها نفر در سوریه شمول زنان و کودکان کشته و یا بیمار شده اند
بر اساس گزارش ها، در اثر استعمال سلاح های کیمیایی و گازی، ده ها نفر در سوریه شمول زنان و کودکان کشته و یا بیمار شده اند

نمایندۀ امریکا در ملل متحد همچنین تاکید کرد که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه پس از بررسی های دقیق، بر اهداف مشخص سلاح های کیمیایی سوریه حملات میزایل های کروز را انجام دادند تا از تلفات احتمالی غیر نظامیان، جلوگیری شود. این دیپلومات ارشد امریکایی همچنین تاکید کرد که حملات شب گذشته، موثر واقع شده است.

خانم هیلی گفت "اطمینان داریم که توانایی برنامه سلاح کیمیایی سوریه را فلج کرده ایم" و هشدار داد که اگر رژیم اسد بار دیگر به "قدر کافی احمق" شود و از سلاح کیمیایی و یا گازی بار دیگر استفاده کند، متحدین امریکا باز هم دست به اقدام مشابه خواهد زد.

در همین حال، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، روز شنبه گفت که حملات شب گذشته، توانایی سلاح های کیمیایی سوریه را به طور "قابل ملاحظه ای" کاهش داده است.

پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده نیز گفته است که حملات میزایل های کروز بر سوریه، توانایی برنامۀ سلاح های کیمیایی دمشق را "فلج" کرده است.

مقامات امریکا گفته اند که مجموعا! ۱۰۵ میزایل کروز بالای شهر های دمشق و حمص سوریه پرتاپ کردند
مقامات امریکا گفته اند که مجموعا! ۱۰۵ میزایل کروز بالای شهر های دمشق و حمص سوریه پرتاپ کردند

در همین حال، وسیلی نبونزیا، سفیر روسیه در ملل متحد، در نشست روز شنبۀ شورای امنیت گفت که حملات میزایل های کروز که رهبری آنرا امریکا بر عهده داشت، راه حل سیاسی منازعۀ سوریه را تهدید کرده است.

نمایندگان دول ناتو نیز روز شنبه در یک شست خاص در مقر آن سازمان، از حملات هماهنگ ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه حمایت کردند، حملات که به گفتۀ متحدین امریکا توانایی برنامۀ سلاح های کیمیایی سوریه را به طور قابل ملاحظه کاهش داده است.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت تا زمانیکه رژیم سوریه به سلاح های کیمیایی دسترسی داشته باشد، "هیچ ضمانتی کامل وجود نخواهد داشت" که چنین سلاح ها در آینده استفاده نمی شود و تاکید کرد که "استعمال سلاح های کیمیایی نمی تواند متداول شود."

با وجود حمایت ۲۶ عضو ناتو از حملات میزایل های کروز بر سوریه، ناتو منحیث یک سازمان در حملات شب گذشته بالای سوریه، دخیل نبود. علاوه بر آن، نمایندگان دول عضو ناتو از سوریه، روسیه و ایران خواستند تا به صورت فوری بدون قید و شرط دسترسی به کمک های بشری را برای مردم نیازمند در آن کشور فراهم کنند.

در همین حال، انتونیو گوتیرش،سرمنشی سازمان ملل متحد، در نشست روز شنبه گفت که مقامات روسیه و ایالات متحده گفته اند که در حملات شب گذشته در سوریه، به غیر نظامیان آسیبی نرسیده است، اما تاکید کرد که ملل متحد تا حال به صورت مستقل این گزارش را تایید نکرده است.

سرمنشی ملل متحد از گروه های دخیل در جنگ سوریه خواسته است تا از گسترش جنگ در سوریه، اجتناب کنند
سرمنشی ملل متحد از گروه های دخیل در جنگ سوریه خواسته است تا از گسترش جنگ در سوریه، اجتناب کنند

آقای گوتیرش همچنین از گروه های درگیر در جنگ سوریه خواست تا با رعایت منشور سازمان ملل به گونۀ عمل کنند تا از گسترش و شدت منازعۀ کنونی در سوریه جلوگیری شود.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه جمعه شب به وقت واشنگتن دی سی ۱۰۵ میزایل کروز را بالای دمشق، پایتخت سوریه، و شهر حمص آن کشور پرتاب کردند تا به گفتۀ مقامات این سه کشور، از حملات بیشتر سلاح های کیمیایی توسط رژیم سوریه در آینده جلوگری شود.

روسیه که حامی نزدیک بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه است، ادعا کرده است که سیستم دفاعی سوریه اکثر میزایل های کروز سه کشور را قبل از رسیدن به هدف، از بین برده است، ادعای که تا حال از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG