لینک های دسترسی

Breaking News

نیکی هیلی: در برابر رژیم اسد باید کاری صورت بگیرد


نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز جمعه در جلسه شورای امنیت گفت که نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در هفت سال گذشته، چندین بار سلاح های کیمیایی را برای حذف مخالفین خود استفاده کرده است.

خانم هیلی به خبرنگاران گفت که اگر برای رژیم بشارالاسد اجازه داده شود که از سلاح کیمیایی به صورت معمول استفاده کند، "همه کشور ها و مردم آسیب خواهند دید."

نمایندۀ امریکا در ملل متحد همچنین گفت که در گذشته، شورای امنیت شش بار فیصله نامه های را صادر کرده تا بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، به عدالت کشانیده شود، اما هر بار فیصله های شورای امنیت از سوی روسیه ویتو شده است.

خانم هیلی تاکید کرد که یافته های ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه نشان می دهد که هفتۀ گذشته سلاح کیمیایی در منطقه دوما واقع در غوطۀ شرقی، استفاده شده است، ادعای که از سوی دمشق تا حال رد شده است.

در حملۀ هفتۀ گذشته حد اقل ۴۰ نفر کشته و صدها تن دیگر به خاطر استنشاق هوای زهرآگین در دوما، بیمار شده اند.

خانم هیلی همچنین تاکید کرد که ادامۀ استعمال سلاح کیمیایی نه برای امریکا و نه برای متحدین ایالات متحده قابل قبول است و اصرار ورزید که واشنگتن در این مورد، اقدام به موقع و همه جانبه انجام خواهد داد.

خانم هیلی گفت "تلاش تازه ای برای بازگرداندن سلاح های کیمیایی" به صحنه جنگ متعارف دیده می شود و "آن زمان فرا خواهد رسید که شما باید اقدامی کنید و بگویید دیگر بس است."

رویارویی امریکا و روسیه
ادعای استعمال سلاح کیمیایی و گازی در سوریه موجب مشاجرۀلفظی میان مقامات ایالات متحده و روسیه شده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، روز چهار شنبه بار دیگر هشدار داد که بر سوریه میزایل پرتاب خواهد کرد، اما روسیه گفته است که هر میزایلی که به سمت سوریه پرتاب شود، از بین برده خواهد شد.

آقای ترمپ در تویتر نوشت"روسیه عهد کرد که هر و همه میزایل هایی را که به سمت سوریه پرتاب می شود، سرنگون می‌کند. روسیه آماده باش، زیرا آنها (میزایل های امریکایی) خواهند آمد، زیبا، جدید و هوشمند! نباید شریک حیوان قاتل با گاز باشی که مردم خود را کشته و از آن لذت می‌برد."

آقای ترمپ در یک پیام تویتر جداگانه نگاشته است که "روباط ما با روسیه حال نسبت به هر وقت دیگر، بدتر شده که شامل جنگ سرد می شود. هیچ دلیلی به چنین وضعیت وجود ندارد. روسیه به ما نیاز دارد تا به اقتصاد آن کشور کمک کنیم، چیزیکه به آسانی می توانیم آنرا انجام دهیم و از همه ملت ها می خواهیم با هم یکجا کار کنند. مسابقات تسلیحاتی را متوقف

در واکنش به تویت آقای ترمپ، ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، در فیسبوک خود نوشت "میزایل های هوشمند باید به سوی تروریست‌ها پرتاب شود، نه دولت‌های مشروع که برای چندین سال بر ضد هشت افگنی بین الملی در قلمرو خود جنگیده اند."

روسیه هشدار داده است که چنین اقدام ایالات متحده ممکن سبب رویارویی امریکا و روسیه در سوریه شود. مقام‌های روسی گفته اند که از چنین رویارویی باید جلوگیری شود و مسکو آماده است در مورد مذاکره کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده نیز گفته است روابط امریکا و روسیه بیش از هر وقت دیگر "به شمول جنگ سرد" تیره شده است.

در آخرین مورد، وسیلی نبینزیا، سفیر روسیه در ملل متحد، گفت که نمی تواند احتمال وقوع جنگ بین روسیه و امریکا را رد کند.

آقای نبینزیا روز پنجشنبه پس از پایان جلسه شورای امنیت ملل متحد که پشت در های بسته برگزار شد، همچنین از ایالات متحده خواست تا از اقدام نظامی در سوریه خوداری کند.

روسیه قدرتمندترین متحد حکومت بشارالاسد در شرق میان میانه است و حمایت نظامی مسکو به خصوص قوای هوایی آن کشور موجب شده تا قوای حکومت بشارالاسد مناطق زیادی را از تصرف شورشیان بیرون کند.

XS
SM
MD
LG