لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش بین المللی به پرتاب بیش از ۱۰۰ میزایل بر سوریه


پرتاب بیش از ۱۰۰ میزایل کروز ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بر سوریه واکنش های متفاوت بین المللی را در قبال داشته است.

مقامات ایالات متحده گفته اند که حملات میزایل ها در هماهنگی بریتانیا و فرانسه صورت گرفت و بیش از ۱۰۰ میزایل کروز بالای دمشق، پایتخت سوریه، و شهر حمص آن کشور پرتاب شد. این حملات توسط طیاره های جنگی و کشتی های جنگی این سه کشور صورت گرفت.

ترزا می، صدراعظم بریتانیا، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که هدف حملات هماهنگ شده "تغییر رژیم در سوریه" نبوده، بلکه هدف آن جلوگیری از استعمال بیشتر سلاح های کیمیایی توسط حکومت اسد در آینده بوده است. خانم می تاکید کرد که جامعۀ بین المللی نمی تواند در برابر استعمال سلاح کیمیایی توسط رژیم اسد بالای مردم خودش، فقط "نظاره گر" باقی بماند.

در پاریس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با نشر اعلامیه ای گفته است که "نمی توانیم متداول شدن استفاده از سلاح کیمیایی را تحمل کنیم."

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، ناوقت جمعه در واشنگتن به خبرنگاران از احتمال حملات بیشتر بر سوریه هشدار داد.

آقای متیس گفت که پرتاب میزایل های بیشتر "مربوط به آقای اسد می شود که آیا تصمیم می گیرد که در آینده از سلاح های کیمیایی بیشتر استفاده کند یا خیر."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، ناوقت جمعه شب در یک سخنرانی تلویزیونی در قصر سفید که به گونه زنده نشر شد، گفت که در این عملیات نظامی، تاسیسات و مراکز تولید سلاح های کیمیایی حکومت بشارالاسد هدف قرار می گیرد و این حملات در هماهنگی میان امریکا، بریتانیا و فرانسه صورت می گیرد.

رئیس جمهور ترمپ هنگام سخنرانی در مورد حملات میزایل های کروز بر سوریه
رئیس جمهور ترمپ هنگام سخنرانی در مورد حملات میزایل های کروز بر سوریه

دونالد ترمپ گفت که هدف از اقدامات نظامی امریکا و متحدین این کشور، جلوگیری از تولید، گسترش و استفاده سلاح های کیمیایی می باشد.

پیش از سخنرانی آقای ترمپ، وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود این کشور مدارکی را در دست دارد که نشان می دهد مسوول حمله کیمیایی در منطقه دوما در نزدیک دمشق، اردوی سوریه می باشد.

پس از حملات، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز شنبه در یک پیام تویتر خود نوشته است که حملات میزایل های کروز بر سوریه "به صورت کامل تطبیق شد" و از "هشیاری" بریتانیا و فرانسه که با قدرت نظامی خود در این حملات سهم گرفتند، سپاسگذاری کرده است. آقای ترمپ همچنین با اشاره به حملات میزایل کروز بر سوریه گفته است "نتیجۀ بهتر از این نمی توانست به دست بیاید و ماموریت انجام شد."

در حملۀ هفتۀ گذشته حد اقل ۴۰ نفر به شمول زنان و کودکان کشته وصدها تن دیگر به خاطر استنشاق هوای زهرآگین در دوما، بیمار شده اند.

واکنش بین المللی

به صورت عموم، جامعۀ بین المللی از حملات هماهنگ شدۀ ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بر سوریه، حمایت کرده است.

وزیر خارجۀ ترکیه گفته است که "از این عملیات استقبال می کنیم" و تاکید کرد که ترکیه "ریکارد اثبات شدۀ جرایم علیه بشریت و جنایت جنگی" که توسط رژیم بشارالاسد صورت گرفته است، در اخیتار دارد.

شینزو آبی، صدراعظم جاپان، گفته است که "حکومت جاپان از قاطعیت ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به منظور جلوگیری از استعمال سلاح کیمیایی، حمایت می کند. ما درک می کنیم که اقدامات که حال صورت گرفته است، هدفش این است که از وقایع مشابه در آینده جلوگیری شود."

جستن ترودو، صدراعظم کانادا، نیز با نشر اعلامیه ای گفته است که کشورش از اقدامی که صورت گرفته است، حمایت می کند تا توان رژیم بشارلاسد در قسمت استفاده از سلاح کیمیایی در برابر مردم خودش، تضعیف و در نهایت از بین برود.

محکومیت حملات

وزیر خارجۀ سوریه روز شنبه حملات میزایل های کروز ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را محکوم کرد و آنرا "تجاوز امریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه" عنوان کرد که به گفتۀ وی، تخطی از قوانین بین المللی است.

در عین حال، صد ها شهروند سوری روز شنبه در دمشق گردهم جمع شدند و شعار می دادهد که "ما مردان تو استیم، بشار [رئیس جمهور سوریه]."

شماری از قوای حامی رئیس جمهور سوریه در دمشق شعار های ضد امریکا، برتیانیا و فرانسه سر دادند
شماری از قوای حامی رئیس جمهور سوریه در دمشق شعار های ضد امریکا، برتیانیا و فرانسه سر دادند

روسیه که متحد نزدیک حکومت بشارلاسد است، گفته است که حملات میزایل کروز "ناکام" بوده است. وزارت خارجۀ روسیه گفته است که اکثر راکت که بر سوریه پرتاب شد، توسط سیستم دفاع هوایی حکومت سوریه، نابود شده است.

حکومت ایران نیز گفته است که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با پرتاب میزایل های کروز "هیچ دست آوردی نخواهند داشت."

اما وزارت خارجۀ چین صبح شنبه گفت که آن کشور فقط به راه حل سیاسی برای منازعۀ سوریه باورمند است و خواهان "تحقیقات کامل و منصفانه" در مورد استعمال سلاح کیمیایی شد.

مقامات امریکایی و متحدین آن، حکومت بشارالاسد را متهم به استفاده از سلاح هسته ای می کنند، اتهامی که از سوی دمشق رد شده است.

استعمال سلاح کیمیایی

ایالات متحده، برتانیا و فرانسه با قاطعیت گفته اند که قوای حامی بشارالاسد در منطقه دوما واقع در غوطۀ شرقی از سلاح کیمیایی و گازی استفاده کرده اند.

اما مقامات سوریه استعمال هرنوع سلاح کیمیایی را تکذیب کرده اند. روسیه که از متحدین نزدیک دمشق است، ادعا کرده است که چنین حملات توسط بریتانیا صحنه سازی شده است، اتهامی که از سوی بریتانیا و ایالات متحده رد شده است.

در همین حال، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، به ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در مورد عواقب این حملات هشدار داده است.

آقای آناتولی آنتونوف در صفحۀ تویتر خود نوشته است که "هشدار های ما شنیده نشد" و تاکید کرد که "سناریوی از قبل طرح شده، در حال اجرا است. توهین رئیس جمهور روسیه غیر قابل قبول و غیر قابل تحمل است."

XS
SM
MD
LG