لینک های دسترسی

Breaking News

ایرنست: امریکا برای حفاظت از حقوق زنان افغان به حدکافی تلاش نمی‌کند


جانی ایرنست، سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته خدمات نظامی کانگرس امریکا در می‌گوید که ایالات متحده به خاطر حفاظت از حقوق زنان و دختران افغان تلاش لازم به خرچ نمی‌دهد.

خانم ایرنست در ماه نومبر سال گذشته با ۲۴ سناتور زن امریکایی با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور بایدن از حکومت ایالات متحده خواسته بود که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حقوق زنان و دختران افغان را حفاظت کند.

این سناتور امریکایی افزود تا زمانیکه طالبان حقوق زنانرا احترام نکنند، نباید حکومت شان از جانب ایالات متحده به رسمیت شناخته شود.

خانم ایرنست اضافه کرد: " فکر می‌کنم که آنان(طالبان) را تازمانیکه حقوق زنان را چنانچه در دموکراسی های پیشرفته جهان رعایت می‌شود، رعایت و احترام نکند، نباید به رسمیت شناخت. آنان باید به آزادی زنان در همه امور جامعه اجازه دهند. باید زنان و دختران را محافظت کنند. ما تاهنوز شاهد این عملکرد آنان نیستیم و فکر نمی‌کنم این کار درست باشد که حکومت ایالات متحده، طالبان را به حیث یک حکومت به رسمیت بشناسند."

طالبان تا اکنون در اکثر ولایات افغانستان مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران و زنان مسدود کرده و مامورین زن حکومت پیشین را خانه نشین کرده اند؛ به استثنای شماری اندکی از آنان که در سکتور های صحت، معارف و وزارت داخله مصروف کار اند.

در این حال، نمایندهٔ‌ ویژهٔ امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان نیز پس از دیدار با نمایندگان سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر جدۀ عربستان سعودی، از کشورهای اسلامی خواست طالبان را به رعایت از حقوق بشر پاسخگو قرار دهند.

رینا امیری روز شنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در رشته پیام‌ها در صفحۀ تویترش نگاشته است که باید کشورهای اسلامی طالبان را در مورد احترام به حقوق بشر و عملی‌کردن تعهدات شان برای اجازۀ کار و آموزش برای زنان و دختران افغان و حضور آنان در زندگی اجتماعی و سیاسی پاسخگو قرار دهند.

ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر، به شمول سازمان عفو بین‌‌الملل و دیدبان حقوق بشر، گزارش داده اند که طالبان زنان معترض را بازداشت و ناپدید کرده اند.

چندی قبل،‌ شماری از زنان معترض از خانه‌های شان بازداشت شده بودند، گروه طالبان با وجود که از چگونگی ناپدید شدن آنان اظهار بی‌خبری کرده بودند، پس مدتی این زنان را از بند آزاد کردند.

این در حالی است که جامعهٔ جهانی از طالبان می‌خواهد تا به حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG