لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: ما باید در افغانستان حضور داشته باشیم


دونالدترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می گوید که امریکا "باید" حضور خود را در افغانستان حفظ کند.

آقای ترمپ روز سه‌شنبه ۲۰ اگست (۲۹ اسد) در صحبت با خبرنگاران در قصر سفید یکبار دیگر حضور ۱۸ سالۀ نظامیان امریکایی را در جنگ افغانستان "مضحک" خوانده گفت که تلاش می‌کند شماری از نظامیان امریکایی را از افغانستان فراخواند؛ اما تاکید کرد که "ما باید آنجا {افغانستان} حضور داشته باشیم."

رییس جمهور امریکا که پیش از این نیز بر حضور استخباراتی امریکا در افغانستان تاکید کرده بود، افغانستان را یک ساحۀ "خطرناک" خواند و علاوه کرد که باید همیشه وقایع آن کشور را "زیر نظر" داشته باشند و اکنون می خواهد روی "گزینه‌های مختلف" غور کند که مورد قبول همه طرف‌ها واقع شود.

این در حالی است که طالبان همواره در مذاکرات با نمایندگان ایالات متحده، بر خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان تاکید کرده اند.

آقای ترمپ اضافه کرد که مذاکرات امریکا با طالبان ادامه دارد. او گفت: "ما مذاکرات را انجام می دهیم و گفت‌وگوهای خوبی انجام می‌شود و خواهیم دید چه اتفاق می افتد."

رییس جمهور ترمپ یکبار دیگر گفت که اگر می خواست، می توانست جنگ افغانستان را در یک هفته برنده شود، اما گفت که نمی‌خواهد با اینکار "۱۰ میلیون افغان کشته شود".

دونالد ترمپ این را هم گفت که افغانستان "جای دشواری است" و با اشاره به حضور قشون سرخ شوروی پیشین گفت که جنگ افغانستان شوروی را به روسیه مبدل کرد. آقای ترمپ همچنان گفت : "برخی‌ها می گویند روسیه داخل {خاک افغانستان} خواهد شد؛ من گفتم خوب اگر آنان {افغانها} به روس‌ها اجازه دهند؛ آنان قبلاً این‌کار را کرده بودند؛ اما نتیجۀ مطلوبی به دست نیاوردند."

تردید بر مذاکرات طالبان با حکومت

قرار است نهمین دور مذاکرات صلح امریکا با گروه طالبان به زودی در قطر آغاز شود و زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان روز سه شنبه ۲۰ اگست، به قطر و بعد به کابل خواهد رفت.

در حالیکه وزارت خارجۀ امریکا هدف از سفر آقای خلیلزاد را "تشویق کامل" برای مذاکرات "بین الافغانی" عنوان کرده است؛ آقای ترمپ گفت که باور ندارم" آن گروه با حکومت افغانستان مذاکره کند.

دونالدترمپ افزود "گروه طالبان به حکومت افغانستان احترام قایل نیست و من این را درک می‌کنم و می فهمم. آنان برای یک مدت طولانی کنار نیامده اند؛ اما ما برای ۱۹ سال در آنجا به مثابۀ حافظان صلح حضور داشته ایم، مدت زمانی که به اندازۀ کافی طولانی است."

آقای ترمپ گفت: "طالبان علاقمند توقف جنگ با ما اند؛ آنان می خواهند جنگ را با ما توقف دهند، آنان چیزهای زیادی را از دست دادند؛ اما، ببینیم چه اتفاق می افتد."

XS
SM
MD
LG