لینک های دسترسی

Breaking News

کاخ سفید: مرگ جنرال امریکایی یادآورندۀ تلخی جنگ


 تورن جنرال هَرولد گرین
تورن جنرال هَرولد گرین

کاخ سفید کشته شدن یک جنرال امریکایی را توسط یک مهاجم ملبس با یونیفورم اردوی ملی افغانستان تائید کرد و گفت که از بین رفتن یک مقام بلند پایۀ نظامی امریکا در جنگ عراق و افغانستان یاد آورندۀ دشواری مأموریت مبارزه با دهشت افگنی در آن کشور می باشد.

طبق ګزارش تازۀ مقامات امریکایی اسم افسر کشته شده امریکایی در افغانستان را تورن جنرال هَرولد گرین ذکر کردند.

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که فرد مهاجم شاید مربوط قوای امنیتی افغانستان بوده باشد که گلوله باری او بر یک هیأت بازدید کننده از اکادمی نظامی افغانستان منجر به زخمی شدن ۱۵ نفر دیگرشد که در بین آنان یک جنرال آلمانی و شماری امریکایی‌ها شامل اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده قبلا گفته بود که از آنجاییکه خانواده های قربانیان تا هنوز آگاه نشده اند، جزئیاتی در مورد هویت جنرال و یا مجروحین دیگر رویداد را فراهم نمی‌کند. کربی اضافه کرد که شماری در این حادثه جراحت جدی و سطحی برداشته اند و مهاجم از پا درآمده است.

رئیس جمهور حامد کرزی شلیک بر مربی‌های داخلی و خارجی اکادمی نظامی افغانستان را محکوم کرده، در بیانیۀ گفته است این حمله کار "افرادی است که نمی‌خواهند افغانستان صاحب نهاد های نیرومند" شود.

وزارت دفاع افغانستان فرد مهاجم را دهشت افگن عنوان کرده است، اما انگیزۀ حملۀ او را بر مربی‌های داخلی و خارجی، آنهم در یک محوطۀ نظامی با تدابیر شدید امنیتی، مشخص نساخته است.

نیاز بازنگری

یک مقام پیشین سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در افغانستان می‌گوید که کشته شدن یک مقام ارشد نظامی امریکا، فرماندهان نظامی امریکایی را وادار می‌سازد تا در مورد شرایط جلب و استخدام تازه نفس ها در صفوف قوای امنیتی افغانستان غور مجدد کنند.

حکمت چیتن، نمایندۀ پیشین ملکی ناتو در افغانستان به صدای امریکا گفت که هر چند شناسایی و دانستن در مورد تک تک تازه شمولان در صفوف امنیتی افغانستان دشوار است، باید شرایط جلب و جذب در صفوف قوای مسلح افغانستان بازنگری شود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که پس از سلسله حملات داخلی تقریباً دو سال پیش، نیروهای ائتلاف و افغان شماری از تدابیر و کار شیوه هایی را رویدست گرفتند که منتج به کاهش آنگونه حملات گردید و اکنون نیاز است چگونگی این حادثه نیز بررسی گردد.

جنرال محمد رفیع، وزیر دفاع پیشین افغانستان به رادیو آشنا گفت که روابط افغانستان با ایالات متحده به اندازۀ پخته شده که حادثۀ روز سه شنبه – باوجود آنکه بی‌پیشینه است – نخواهد منجر به گسستن آن گردد. این مقام پیشین نظامی افغانستان انگیزۀ حملۀ روز سه شنبه را به حلقات داخلی و بیرونی مخالف ثبات در افغانستان نسبت داد.

گروه طالبان با نشر خبرنامه یی از آن "سرباز افغان" تمجید کرده اند که هیأت خارجی را هدف گلوله باری قرار داده، اما مسئولیت حمله را به دوش نگرفته است.

XS
SM
MD
LG