لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پی کی کی کُردی تهدید برای ترکیه است


جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، می گوید کشورش با ترکیه روی برخی مسایل پیشرفت های داشته است.
جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، می گوید کشورش با ترکیه روی برخی مسایل پیشرفت های داشته است.

پس از ملاقات با احمد داوود اوغلو، صدراعظم ترکیه، جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده بر اهمیت استراتیژیک ترکیه تاکید کرد. آقای بایدن گفته است که دو کشور در راستای شماری از مسایل، پیشرفت هایی داشته اند.

منازعه در سوریه و مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش از جمله مسایل عمدۀ بحث ها میان جوبایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، و احمد داوود اوغلو، صدراعظم ترکیه بود. این ملاقات در حالی صورت گرفته است که قرار است در هفتۀ آینده گفتگو های روند صلح سوریه در ویانا، پایتخت اتریش برگزار گردد.

آقای بایدن در یک کنفرانس مشترک خبری با آقای داوود اوغلو تاکید کرد که راه حل دیپلوماتیک یگانه گزینۀ نیست که واشنگتن برای حل بحران سوریه به آن متکی بماند.

آقای بایدن گفت: "ما می دانیم که بهتر است تا از طریق تفاهم سیاسی مشکل حل گردد. ما آمادۀ چنین کار استیم، اما اگر راه حل سیاسی نا ممکن شد، ما آماده راه حل نظامی استیم تا داعش را از بین ببریم."

انقره از واشنگتن خواسته است تا از طریق مداخلۀ نظامی در منازعه ذیدخل شود. به نظر می رسد که وجه مشترک میان امریکا و ترکیه به وجود آمده، زیرا معاون رئیس جمهور امریکا موقف گیری انقره را در برابر شورشیان کردی یا گروه پی کی کی تائید کرده وگفته است که شورشیان کردی همانند گروه دولت اسلامی تهدید جدی استند.

آقای بایدن گفت: "از لحاظ اعمال که داعش، پی کی کی و گروه النصره انجام می دهند، تفاوت زیادی میان آنان وجود ندارد. اگر به صورت ساده بیان شود، همۀ آنان گروه های دهشت افگن استند."

انتقاد های بین المللی در برابر برخورد ترکیه بر ضد کُرد ها

متحدین ترکیه به صورت گسترده انقره را مورد انتقاد قرار داده اند، زیرا عملیات نظامی آن کشور بیشتر بالای گروه پی کی کی متمرکز بوده است-گروه که در عراق، کشور همسایه ترکیه، بر ضد گروه دولت اسلامی می جنگد. اما آقای بایدن پیشمرگه های کردی را به مثابه گروه دهشت افگن، یاد نکرد.

با وجود انتقاد های شدید نهاد های بین المللی حقوق بشر در مورد برخورد ترکیه در سرکوبی شورشیان پی کی کی، به نظر می رسد که بایدن از آن گروه حمایت نمی کند.

آقای بایدن افزود: " امیدوارم و مطمین استم که راه حل سیاسی تشویق و ترغیب گردد. اما در عین حال، شما باید کاری را انجام بدهید که نیاز به آن دارید تا مردم تان حراست کنید."

معاون رئیس جمهور ایالات متحده همچنین در مورد اعزام قوای ترکیه که بدون اجازه مقامات بغداد وارد عراق شده است، نیز انتقاد نکرد. اما گفت که او اطمینان دارد که انقره و بغداد مشکلات شان را حل می کنند.

XS
SM
MD
LG