لینک های دسترسی

Breaking News

چند پرسش و پاسخ جدی در مورد واکسین کووید۱۹


شماری از مردم به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد واکسین کووید۱۹ دارند، حتا در مواردی که این واکسین قابل دسترس هم بوده است، تا کنون از گرفتن آن پرهیز کرده اند.

چون و چراهای زیادی از سوی برخی مردم، به ویژه در مورد مصوونیت و عوارض جانبی واکسین کووید۱۹ و نیز موثریت آن بر اشکال جدید و جهش یافتۀ کروناویروس مطرح شده است.

نشریۀ طبی هلت لاین، شماری از پرسش‌های معمول در مورد واکسین کووید۱۹ را با شماری از داکتران مطرح کرده و پاسخ آنان را با شرح زیر ارایه کرده است.

آیا تطبیق واکسین خود سبب ایجاد بیماری کووید۱۹ شده می‌تواند؟

ابتلا به کووید۱۹ در اثر تطبیق واکسین این بیماری "قطعاً و کاملاً ناممکن" است. واکسین کووید۱۹ هیچ ویروس زنده را در خود ندارد، از این رو به هیچ وجه سبب ایجاد بیماری نمی‌شود.

به گفتۀ متخصصان صحی، واکسین سیستم ایمنی بدن را کمک می‌کند تا پادتن یا انتی‌بادی مخصوص را که برای مقابله با کووید۱۹ لازم است، تولید کند و اگر در آینده کروناویروس وارد بدن شود، توانایی مقابله با آن را داشته باشد.

آیا واکسین سبب عقامت می‌شود؟

تاکنون هیچ گونه شواهد و مدارک علمی وجود ندارد تا ادعاها و شایعاتی را ثابت کند که گویا واکسین کووید۱۹ سبب عقامت شود.

تحقیقاتی که در مورد دیگر واکسین‌ها، به شمول واکسین پولیو، صورت گرفته است نیز این نکته را ثابت کرده است که تمام واکسین‌های دست داشتۀ بشر، هیچ تاثیری بر باروری انسان ندارد.

آیا زنان باردار و مادران شیرده خود را واکسین کنند؟

متخصصان صحی می‌گوید که واکسین‌های کووید۱۹ از آنجاییکه حاوی ویروس زنده نبوده و تنها با تمثیل ساختار ارثی ویروس، سبب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود، هیچ تاثیری منفی در زمان بارداری و شیردهی ندارد.

حتا داکتران سفارش می‌کنند که زنان باردار و مادران شیرده باید در اولویت قرار گیرند و واکسین شوند تا هم سلامت خود شان و هم سلامت جنین یا نوزادی که با شیر آنان تغذیه می‌شوند، تضمین شود.

آیا کسانی‌که کووید۱۹ را پشت سر گذاشته اند، واکسین شوند؟

از آنجاییکه دانسته نشده است که معافیت به میان آمده در اثر سپری کردن بیماری کووید۱۹ چه مدت می‌پاید، به گفتۀ داکتران، تمام افراد باید واکسین را اخذ کنند، چه تا کنون بیماری شده باشند یا هم نه.

آخرین تحقیقات حاکی از آن است که معافیت به میان آمده در اثر بیماری کووید۱۹ حدود هشت ماه دوام می‌کند، اما به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیاز است.

آیا باید نگران اشکال جهش یافتۀ کروناویروس بود؟

پس از شیوع همه‌گیری کروناویروس در یک و نیم سال گذشته، تا کنون چندین شکل جهش یافتۀ آن از جمله در بریتانیا، افریقای جنوبی و به تازگی در هند شایع شده و مایۀ نگرانی جدی شده است.

اشکال جهش یافتۀ کروناویروس نگرانی جدی را ایجاد کرده است، اما شمار زیاد واکسین‌های کووید۱۹ به ویژه فایزر و مودرنا در برابر اشکال جهش یافتۀ کروناویروس که تا کنون به وجود آمده اند، محافظت ایجاد می‌کنند.

اما کارشناسان صحی، یگانه راه رهایی از شر همه‌گیری کروناویروس را تطبیق گستردۀ واکسین و ایجاد معافیت کتلوی می‌دانند. معافیت کتلوی که به آن "معافیت‌ گله‌ای" نیز گفته می‌شود، زمانی به میان می‌آید که ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد یک اجتماع در برابر یک بیماری معافیت کسب کرده باشند.

آیا واکسین عوارض جانبی دارد؟

پس از دریافت هر واکسین، به شمول واکسین کووید۱۹، شماری از افراد ممکن از درد و تب موضعی در ساحۀ واکسین گرفته تا اعراض و علایم نسبتاً بیشتری را تجربه کنند.

آنچه را پس از دریافت واکسین کووید۱۹ تجربه می‌کنیم الزاماً نمی‌توان عوارض جانبی گفت بلکه واکنش سیستم ایمنی بدن که سبب ایجاد معافیت می‌شود. در شدید ترین مورد ممکن اعراض و علایمی شبیه سرماخوردگی و ریزش عاید شود که ناراحتی آن به مراتب کمتر از بیماری کووید۱۹ است.

XS
SM
MD
LG