لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای دیپلومات های امریکایی برای اقدام مستقیم علیه رژیم سوریه


نیویارک تایمز می گوید نوشتن این یادداشت داخلی، نشانه موجودیت اختلافات و نا امیدی در داخل حکومت امریکا در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ سوریه است
نیویارک تایمز می گوید نوشتن این یادداشت داخلی، نشانه موجودیت اختلافات و نا امیدی در داخل حکومت امریکا در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ سوریه است

بیش از ۵۰ دیپلومات وزارت خارجه امریکا در یک یادداشت داخلی این وزارت را که منتقد پالیسی امریکا در قبال سوریه بود، امضا کردند. در این یادداشت، دیپلومات های امریکایی خواهان انجام حملات هدفمند هوایی علیه حکومت سوریه شده اند.

بیش از ۵۰ دیپلمات تقریباً بلند رتبه وزارت خارجه امریکا که طی پنج سال اخیر در مشی حکومت اوباما در سوریه نقش داشته اند، در یادداشتی داخلی با توجه به نقض مکرر آتش ‌بس توسط حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه، مشوره های خود را در قبال مشی رئیس جمهور اوباما، در آن درج کردند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه موجودیت این سند را که روزنامه نیویارک تایمز از آن گزارش داده بود، تائید کرد اما در مورد محتویات آن چیزی نگفت.

کارمندان و دیپلومات ها اجازه دارند با استفاده از این روش، بدون هراس از این که شاید در مقابل شان اقدامی صورت گیرد، در مقابل پالیسی های که توافق ندارند، نگرانی شان را ابراز کنند.

در این یاداشت از اداره اوباما تقاضا شده "استفادۀ صحیح از رویارویی و سلاح هوایی" را به طور مستقیم متوجه اردوی سوریه بسازند. از جانب دیگر تلاش ها برای پایان بخشیدن جنگ داخلی آن کشور را تسریع بخشند؛ جنگی که تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار کشته برجا گذاشته است.

در یاداشت گفته شده است که منطق اخلاقی برای برداشتن گام ها جهت ختم کشتار و رنج مردم سوریه بعد از این جنگ خانماسوز، آشکار و غیر قابل انکار است.

در این یاداشت که از طریق "چینل ابراز نارضایتی" وزارت خارجه نشر شده است گفته شده که وضعیت موجود در سوریه ادامه خواهد یافت و آزمون های بشری، دیپلوماتیک و چالش های مرتبط با دهشت افگنی را به طور فزاینده وخیم خواهد ساخت.

باراک اوباما، رئيس جمهور امریکا، از قوای نظامی فقط برای شکست دادن گروه دولت اسلامی استفاده کرده و با وجود فشار های داخلی و خارجی علیه نیروهای حکومت از اقدام نظامی پرهیز کرده است.

جان کری، وزیر خارجه امریکا که در کوپنهاگن می باشد به خبرگزاری رویترز گفت که این یادداشت را ندیده است اما تاکید کرد که یادداشت های داخلی وزارت خارجه برایش بسیار اهمیت دارد و در برگشت به واشنگتن به آن توجه خواهد کرد.

عملیات هوایی امریکا علیه مواضع اردوی سوریه یک تغیر عمده در پالیسی حکومت اوباما خواهد بود و ایالات متحده را در تقابل با روسیه که از حکومت سوریه حمایت میکند، قرار خواهد داد.

در مسکو، دیمتری پیسکوف، سخنگوی کرملین گفت که گزارش ها در مورد این یادداشت را دیده است.

آقای پیسکوف گفت تقاضا برای سرنگونی خشونت بار مقامات در یک کشور دیگر، برای مسکو قابل قبول نخواهد بود.

از بین بردن این رژیم و یا رژیم های دیگر به گفته پیسکوف به ادامه توافقنامۀ مبارزه علیه دهشت افگنی کمکی نخواهد نکرد. بلکه او تاکید کرد که این اقدام منطقه را با آشفتگی کامل مواجه خواهد ساخت.

یک مقام امریکایی که این یادداشت را امضا نکرده است گفت تصور نمی شود که همچو یاداشت های، مشی حکومت أوباما را که هنوز هم مخالف درگیری نظامی با رژیم اسد است، تغییر دهد.

نیویارک تایمز می گوید نوشتن این یادداشت داخلی، نشانه موجودیت اختلافات و نا امیدی در داخل حکومت امریکا در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ سوریه است.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG