لینک های دسترسی

Breaking News

اپریل، مشغول‎ترین ماه برای بم افگن‌های امریکایی در افغانستان


بمباردمان قوای هوایی امریکا در افغانستان در ماه اپریل ۲۰۱۸ در کم از کم یک دهۀ پسین بی پیشینه بوده است
بمباردمان قوای هوایی امریکا در افغانستان در ماه اپریل ۲۰۱۸ در کم از کم یک دهۀ پسین بی پیشینه بوده است

نظامیان امریکایی در ماه اپریل سال روان میلادی ۵۶۲ بم و مهمات مختلف را در افغانستان استعمال کرده است.

بر اساس آماری که فرماندهی مرکزی قوای هوایی ایالات متحده ارایه کرده است، استعمال این همه مهمات در یک ماه، کم از کم در یک دهۀ گذشته بی پیشینه بوده است.

همچنان، بر اساس آمار ارایه شده، قوای هوایی امریکا در ماه مارچ سال روان ۳۳۹ و در اپریل ۲۰۱۷ حدود ۴۶۰ بم و مهمات مختلف را در افغانستان استعمال کرده است.

پس از اعلام استراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان که رئیس جمهوری دونالد ترمپ در ۲۱ اگست ۲۰۱۷ آن را اعلام کرد و به فرماندهان نظامی امریکایی مستقر در افغانستان صلاحیت بیشتر عملیاتی داد، شمار حملات هوایی در افغانستان افزایش یافته است.

قوای هوایی ایالات متحده مشخص نساخته است که این همه مهمات دقیقاً در کدام ساحات افغانستان کار گرفته شده است، اما از نوامبر ۲۰۱۷ به اینسو حملات هوایی سربازان امریکایی در جنوب افغانستان به ویژه ولایت هلمند بیشتر شده است. همچنان در گزارش از تلفات و خسارات ناشی از کاربرد این مهمات چیزی گفته نشده است.

تاجاییکه، بم افگن های سی-۱۷ قوای هوایی امریکا پس از ۱۸ ماه توقف عملیاتی، ماه گذشته، درست پس از اعلام تهاجم بهاری طالبان، بمباردمان خود را در ولایت هلمند از سر گرفت.

نظامیان امریکایی گفته اند که بم افگن‌های سی-۱۷ که به آن "جنگ افزار استراتیژیک" نیز اطلاق می شود، در پایگاه هوایی العدید قطر مستقر بوده و برای بمباردمان از قطر به بگرام آمده و پس از بارگیری مهمات، اهداف تعیین شده را در افغانستان بمبارد می کند.

در تازه ترین مورد، نظامیان امریکایی در درگیری اخیر میان قوای افغان و تندروان طالب در ولایت فراه، به حمایت از سربازان افغان حملات هوایی را بر مواضع طالبان انجام دادند.

هدف عمدۀ افزایش حملات هوایی نظامیان امریکایی در افغانستان سرکوب طالبان و محدود ساختن ساحۀ نفوذ و تسلط آن گروه در افغانستان خوانده شده است.

اما بر اساس گزارش مفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار، طالبان بیش از هر وقت دیگر ساحۀ نفوذ یا تسلط شان را در افغانستان گسترش داده و اکنون بر بیش از ۱۴ درصد ولسوالی های افغانستان حاکمیت دارند.

XS
SM
MD
LG