لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی رهبر ازبکستان از اوضاع منطقه پس از خروج عساکر ناتو درسال 2014


اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان
اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان

اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان، هنگام ارایه گزارش به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس نیروهای مسلح کشورش گفته است، با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال 2014، این منطقه به مکان افزایش تهدید تندگراها و دهشت‌افکنان تبدیل خواهد شد.

این برای نخستین بار است، که رهبر یکی از کشورهای آسیای مرکزی از پیامد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اظهار نگرانی می‌کند.

در ادامه‌ کریموف تاکید کرده است، که منطقۀ آسیای مرکزی دارای ذخایر غنی معادن و اشیای خام می‌باشد، که در سالهای اخیر به یک نقطۀ مورد توجه کشورهای ابرقدرت تبدیل شده است.

تحلیلگران مسائل امنیتی در تاجکستان چنین تردید رئیس جمهور ازبکستان راجع به وضع منطقه را رد نمی‌کنند.

امر‌الله صابر، کارشناس مسائل امنیتی تاجکستان، به این باور است، که به خاطر صاحب شدن منابع آسیای مرکزی بازیگران نو وارد این صحنه خواهند شد، که به قول او یکی از آنها چین می‌باشد.

او گفت "درواقع، آسیای مرکزی منبع انرژی ارزان، آب، منبع مواد هسته‌ای و گاز می‌باشد. از بس که طی سالهای اخیر همچون منبع استفاده نشده بود، اکنون به برای بهره‌برداری به صحنه مبارزه کشورهایی چون چین، ایران، روسیه و امریکا و کشورهای دیگر تبدیل خواهد یافت."

اسلام کریموف، رئیس جمهور ازبکستان، همچنین گفته است، تهدید جدی در برابر ثبات منطقه وضع ناگوار اجتماعی و اقتصادی بعضی از کشورهایی است، که برای افزایش مخالفت اجتماعی زمینه مساعد فراهم می‌آورند. و این به بیشتر شدن صف تندگراها در داخل کشور سبب می‌شود.

XS
SM
MD
LG