لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای نظامیان بازنشسته از بایدن برای خروج از افغانستان


ایتلافی از چندین سازمان مربوط به خانواده‌های سربازان و نظامیان بازنشستهٔ امریکایی، با ارسال نامه‌ای از جو بایدن، رییس جمهور امریکا خواسته اند که به تعهدات قبلی مبنی بر بیرون کردن سربازان امریکایی از افغانستان تا تاریخ اول ماه می عمل کند.

این ایتلاف، علاوه بر خانواده‌های سربازان، شامل چندین گروه فعال در عرصهٔ حقوق نظامیان و گروه‌های حامی پایان جنگ است.

در این نامه آمده است: "متاسفانه ما به حدی در افغانستان مانده ایم که حالا فرزندان نخستین دور سربازان امریکایی که در آنجا فعالیت کردند، به سنی رسیده اند که می‌توانند به عنوان سرباز در عین منازعه اشتراک کنند."

نامه خطاب به رییس جمهور بایدن می‌افزاید: "اعضای این ایتلاف به خدمت شان افتخار می‌کنند اما حالا زمانش رسیده که از افغانستان به خانه باز گردند. ما از شما مصرانه می‌خواهیم که با استفاده از فرصت، هر چه زودتر به این کار اقدام کنید."

براساس تفاهمنامه‌ای که در دوحه میان گروه طالبان و امریکا امضا شد، باید تا تاریخ اول ماه می سربازان امریکایی افغانستان را ترک کنند.

اما پس از روی کار آمدن ادارهٔ جو بایدن، تردیدهایی در مورد این زمان‌بندی ابراز شده است. آقای بایدن گفته که به دلایل فنی، شاید ممکن نباشد که سربازان در تاریخ تعیین شده از افغانستان بیرون شوند.

با آنکه بسیاری از گروه‌های سیاسی در امریکا خواهان پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا در افغانستان اند، اما نگرانی‌ها در مورد خروج شتاب‌زده از افغانستان همواره مطرح شده است.

در حالی که مذاکرات با طالبان پیشرفت چشم‌گیری نداشته و از سطح خشونت‌ها در افغانستان نیز کاسته نشده است، بسیاری نگران اند که خروج سربازان امریکایی تا کمتر از یک ماه دیگر از افغانستان، زمینه را برای تقویت گروه طالبان فراهم کند.

گروه طالبان هشدار داده که اگر امریکا سربازان خود را براساس توافق دوحه از افغانستان بیرون نکند، حملات خود را شدت خواهند داد.

با این حال، یک مقام ارشد حکومت افغانستان اخیراً به خبرگزاری رویترز گفته است که طالبان احتمالاً در بدل رهایی جنگجویان بیشتر شان از زندان‌های حکومت افغانستان، تمدید حضور نیروهای خارجی را بپذیرند؛ هرچند سخنگوی طالبان در قطر این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG