لینک های دسترسی

Breaking News

رشد اقتصادی و حقوق بشر در اجندای سفر اوباما به ویتنام


اوایل صبح روز سه شنبه، أوباما با شش تن از اعضای جامعه مدنی ویتنام ملاقات کرد. پس از ملاقات با اعضای جامعه مدنی، آقای أوباما گفت که در ساحات مختلف به شمول آزادی سیاسی نگرانی قابل ملاحظه در ویتنام وجود دارد.

آقای أوباما از شهروندان ویتنامی به خاطر تمایل آنان برای شنیدن آواز شان، ابراز امتنان کرد.

آقای أوباما در جریان سفرش به ویتنام گفت که پیشرفت ها در قسمت حقوق بشر می تواند موجب رشد و پیشرفت اقتصادی در آن کشور گردد.

رئیس جمهور اوباما افزود "اگر از همه ظرفیت های مردم شما استفاده صورت نگیرد، بی نهایت دشوار خواهد بود تا از مزایای اقتصاد نوین، استفاده کنید. بخشی از ظرفیت و توانایی مردم شما داشتن توانایی است تا بتوانند نظریات جدید خود را بیان کنند. اشتباهاتی که در جامعه رخ می دهد، به سمت درست مسیر آنرا تغییر دهند. بنا بر این، امیدواری من این است که حکومت ویتنام اقدامات وسیعی را که در آن کشور رخ می دهد به گونه یی بیبیند که مردم می خواهند یکجا با هم دیگر کار کنند و در عین زمان آنان می خواهند تا در اجتماعاتی اشتراک کنند که در دراز مدت به نفع همه تمام خواهد شد."

نا وقت روز سه شنبه به وقت محل، آقای اوباما در مرکز کنوانسیون ملی هانوی، در میان بیش از دو هزار نفر در مورد شماری زیادی از مسایل به شمول حقوق بشر، سخنرانی کرد.

رئیس جمهور اوباما گفت "زمانیکه آزادی مطبوعات موجود باشد، زمانیکه ژورنالیستان و ویب بلاگران قادر باشند در مورد بی عدالتی ها و سو استفاده ها بنویسند و مقام ها را در مقابل اعمال شان حسابده بسازنند، چنین وضیعت موجب اعتماد مردم می شود."

آقای اوباما افزود "زمانیکه افراد خود را در انتخابات کاندید می کنند؛ به صورت آزادانه کمپاین می کنند، رای دهندگان می توانند رهبران خود را از طریق انتخابات آزاد و منصفانه انتخابات کنند. چنین کار کشور را بیشتر با ثبات می سازد، زیرا شهروندان حس می کنند که آواز آنان در نظر گرفته می شود و تغییرات صلح آمیز، محتمل است و مردم بیشتر وارد سیستم می شوند. بنا براین، نگهداشت چنین حقوق تهدید برای ثبات کشور نیست، بلکه ثبات را بیشتر تحکیم می کند."

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که شماری بیشتر از فعالان جامعه مدنی دعوت شده بودند تا با او دیدار کنند، اما به دلایل مختلف از آمدن آنان جلوگیری صورت گرفت.

اما از نظر سازمان های غیر حکومتی و سازمان های حمایت از حقوق بشر، اظهارات آقای أوباما در هانوی در مورد مسایل حقوق بشری کافی نبود.

فِل رابرتسن، معاون دیدبان حقوق بشر در بخش آسیا، گفته است که اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده در مورد مسایل مربوط به پیشرفت حقوق بشر کافی نبود. به گفتۀ او مسایل حقوق بشر در ویتنام یا پیشرفت اندکی داشته و یا هم هیچ پیشرفت نداشته است.

رئیس جمهور ایالات متحده روز دو شنبه در نخسین سفرش به ویتنام، ممنوعیت فروش تسلیحات را به این دشمن پیشین امریکا لغو کرد.

در جریان سفرش به ویتنام، آقای أوباما علاوه بر ملاقات با رئیس جمهور و صدراعظم ویتنام، با منشی عموم حزب کمونست و رئیس مجلس ملی آن کشور ملاقات کرد.

رهبران ویتنام در دیدار شان با رئیس جمهوری ایالات متحده از پایان زمستان سرد و آغاز بهار گرم در روابط میان دو کشور صحبت کردند.

XS
SM
MD
LG