لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان مسوول ۴۰ درصد خشونت علیه خبرنگاران است - گزارش


کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان با نشر گزارش سالانه‌اش اعلام کرد که در جریان سال گذشته میلادی، ۱۰۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است که شامل قتل، تهدید، اختطاف، جراحت، بازداشت‌های موقت و سایر موارد است.

نجیب شریفی، رییس این نهاد روز یکشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در نشست خبری گفت که پنج مورد قتل، ۱۸ قضیه مجروحیت، ۲۵ مورد تهدید، ۱۲ مورد لت و کوب، ۲۳ مورد توهین و بدرفتاری، یک مورد اخراج غیرقانونی، یک مورد برخورد غیرقانونی، سه مورد بازداشت غیرقانونی و هفت مورد اختطاف شامل این قضایا است.

به گفتۀ شریفی آمار قتل خبرنگاران در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال قبل از آن ۷۱ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۷ مورد قتل خبرنگاران در افغانستان ثبت شده بود.

او افزود: "حکومت افغانستان با مسوولیت ۴۲ قضیه خشونت و تهدید از نظر کمی در ردۀ اول قرار دارد و طالبان در ردۀ دوم قرار گرفته و مسوولیت ۳۳ قضیه را به عهده دارند".

آقای شریفی گفت که در قبال ۱۴ قضیه خشونت علیه خبرنگاران، افراد ناشناس، هفت قضیه زورمندان، پنج قضیه مسوولان رسانه‌ها، چهار قضیه داعش و یک قضیه نیز دزدان مسوول شناخته شده اند.

آمار کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران نشان می‌دهد که قربانیان ۱۸ مورد خشونت در برابر خبرنگاران، زنان بوده اند.

این کمیتۀ تایید کرد که آمار خشونت در ۲۰۱۹ نسبت به یک سال قبل آن، ۱۳.۲ فیصد کاهش یافته است؛ اما آقای شریفی تاکید کرد که اعمال خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در افغانستان، هنوز هم یکی از چالش‌های عمده محسوب می‌شود.

هنوز حکومت افغانستان در قبال این گزارش واکنش نشان نداده است.

حکومت افغانستان در حالی مسوول بیشترین قضایای خشونت علیه خبرنگاران در این گزارش شناخته شده است که این کشور در تلاش کسب عضویت "ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها" است.

XS
SM
MD
LG