لینک های دسترسی

Breaking News

انیسه شهید، خبرنگار افغان، برندهٔ 'جایزهٔ شوالیه ژورنالیزم بین‌المللی' شد 


مرکز بین المللی خبرنگاران، انیسه‌شهید، خبرنگار افغان را به خاطر پذیرش خطرات در پوشش مسایل حقوق بشری، خشونت‌ها و فساد، برندهٔ "جایزهٔ شوالیهٔ ژورنالیزم بین المللی" اعلام کرد.

انیسه شهید پس از سقوط حکومت قبلی طالبان کار خبرنگاری را از روزنامهٔ چراغ آغاز کرد و سپس منحیث مسوول خبر هندوکش نیوز شد. او در سال ۲۰۱۹ با طلوع نیوز پیوست و سپس مسوول خبر این شبکه شد، اما پس از آن تصمیم گرفت دوباره به گزارشگری بپردازد.

خانم شهید که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان مجبور به ترک کشورش شده و اکنون در ایالات متحده به سر می‌برد، در یک تویت از مرکز بین المللی خبرنگاران ابراز امتنان کرده است.

مرکز بین المللی خبرنگاران گفته است که انیسه شهید در کنار گزارش‌دهی در روز‌هایی که کروناویرس در اوج شیوع در افغانستان بود، در مورد سوء مدیریت منابع مبازره با این ویروس نیز گزارش داد. گزارش سال ۲۰۲۰ او سبب برکناری برخی از مقامات، به شمول یک وزیر نیز شد.

این مرکز همچنان گفته است که گزارش‌دهی خانم شهید سبب فاش شدن موارد فساد و حتا کنار رفتن عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری وقت، در یک قضیهٔ اتهام خشونت جنسی شد.

این خبرنگار افغان در سال ۲۰۲۰ از سوی خبرنگاران بدون مرز جایزهٔ "قهرمان اطلاع‌رسانی" را دریافت کرده بود.

هدا خموش، شخصیت تاثیرگذار

هدا خموش، فعال حقوق زنان، در میان ۱۰۰ چهرهٔ تاثیرگذار نشریهٔ تایمز قرار گرفت.

این مجله‌نوشته است که هدا خموش، پیش از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، یکی از فعالین ترویج توانمندسازی زنان بود و تابو‌های مرتبط با مسایل صحی زنان را درهم شکست.

پس از برگشت دوبارهٔ طالبان به قدرت، خانم خموش در میان زنانی قرار گرفت که خطر بازداشت را پذیرفته و به گونهٔ علنی خواستار اعادهٔ حقوق زنان و دختران شد.

خانم خموش در یک پیام فیسبوک نگاشته است که به خاطر قرارگرفتن در میان ۱۰۰ چهرۀ تاثیرگذار جهان افتخار می‌کند. او در این پیام گفته است که این افتخار تنها از آن وی نه، بلکه از همه کسانی است که به خاطر حقوق شان با سرکوبگری طالبان مقابل شدند و صدا بلند کردند.

هدا خموش گفته است: "من هزاران کیلومتر دورتر رنج آن زنان افغان را در استخوان‌هایم حس می‌کنم".

XS
SM
MD
LG