لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال واشنگتن از نتیجۀ دیدار میان رهبران هردو کوریا


حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از نتیجه سومین دیدار میان رهبران کوریای جنوبی و شمالی، استقبال کرده و آنرا یک گام مثبت در راستای تعهد کوریایی شمالی برای خلع سلاح هسته ای خوانده است.

در دیدار سه روزۀ که هفتۀ گذشته میان کیم جونگ اُن، رهبر کوریای شمالی و مون جی اِن، رئیس جمهور کوریای جنوبی، در پیونگ یانگ پایتخت کوریای شمالی صورت گرفت، هردو رهبر یک تعهد نامۀ را امضا کرد که به گفتۀ خود شان بخاطر مبدل کردن شبه جزیرۀ کوریا به یک "سرزمین صلح بدون سلاح هسته ای و تهدیدات هسته ای" روی دست گرفته شده است.

همچنان تصمیم کوریایی شمالی برای از بین بردن تاسیسات هسته ای وکلیدیش در حضور ناظرین بین امللی، باعث شد تا مایک پمپیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ری یونگ هو، وزیر أمور خارجه کوریایی شمالی را دعوت کند تا هفته آینده در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحده در نیویارک با هم دیدار کنند.

به نظر میرسد که تلاش های رئیس جمهور کوریای جنوبی در احیای روابط ایالات متحده با کوریای شمالی مؤفق بوده، زیرا رئیس جمهور دونالد ترمپ در ارتباط به این روابط گفته است که "پیشرفت بزرگ" صورت گرفته است.

رئیس جمهور کوریای جنوبی گفته است که او و رهبر کوریایی شمالی، میخواهند باهم یک میهن جدید را برای ٨٠ میلیون باشندۀ این شبه جزیره، ایجاد کنند.

اما بروس کلینگر تحلیلگر در هیرتج فوندیشن در واشنگتن به صدای امریکا گفت که اگرچه آقای مون در اجلاس سران در مسایل میان هردو کوریا موفق بود ولی در بخش تضمین اقدامات برای خلع سلاح هسته ای، دست آورد نداشت.

برخی تحلیلگران معتقد اند که کوریایی شمالی، قبل از بین بردن تاسیسات کلیدی هسته ای، در تلاش اعلام ختم جنگ با ایالات متحده است.

جان دیلوری، استاد در پوهنتون یونسی میگوید که کلید اصلی، خود رئیس جمهور ترمپ است که به چارچوب تعیین شده در اجلاس سنگاپور و به ضرورت تغیر در روابط با کوریایی شمالی، معتقد است.

نظر به گفته آقای دیلوری، در حال حاضر پرسش سیاسی این است که آیا پیشنهادات کیم جونگ اُن کافی است تا به سوی ختم جنگ قدم بردشته شود یا خیر؟

استقبال واشنگتن از نتیجۀ دیدار میان رهبران هردو کوریا
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00

XS
SM
MD
LG