لینک های دسترسی

Breaking News

کشنده‌ترین حشرات در جهان کدام‌ها اند


انسان‌ها از نیش شمار زیاد حشرات آزار می‌بینند، اما شماری از حشرات هنگام گزیدن زهر را به بدن انسان تزریق می‌کنند که می‌تواند سبب مرگ انسان یا واکنش شدید و مرگبار حساسیتی شود.

شماری از حشرات، به ویژه پشه‌ها، پرازیت‌هایی را به بدن انسان انتقال می‌دهند که همه ساله سبب مرگ صدها هزار نفر در جهان می‌شود.

برخی از حشرات بسیار کشنده اند که شماری از خطرناک‌ترین آن‌ها در اینجا فهرست شده اند.

پشه‌ها

پشه‌ها هر سال سبب مرگ ۷۵۰ هزار نفر در جهان می‌شوند و این حشرات با انتقال بیماری‌های مختلف چون ملاریا، تب زرد، زیکا و ده‌ها بیماری دیگر به انسان‌ها و حیوانات، از کشنده‌ترین مخلوقات پنداشته می‌شوند.

ملاریا کشنده‌ترین بیماری است که توسط گزیدن پشه انتقال می‌یابد. بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، ملاریا در سال ۲۰۱۷ جان ۴۳۵ هزار نفر و در سال ۲۰۱۸ جان ۴۰۵ هزار نفر را در جهان گرفت؛ یعنی در هر دقیقه دو نفر در اثر ملاریا جان می‌بازند.

حشرۀ خون‌آشام

حشرۀ خون آشام که انواع مختلف دارد به دلیل تمایل به گزیدن قسمت‌های نرم بدن به ویژه کنار لب‌ها و صورت به نام حشرۀ بوسه‌زن نیز مشهور است.

منشای بومی پشه‌های خون آشام کشورهای امریکای مرکزی است، اما در کشورهای دیگر جهان نیز پیدا می‌شود.

حشرۀ خون‌آشام همه ساله سبب مرگ کم و بیش ۱۲ هزار نفر در جهان می‌شود. پس از گزیدن این حشره، پرازیت به بدن بیمار وارد می‌شود، اما بیمار برای چهار تا هشت هفته هیچ نشانه و عرض بیماری نمی‌داشته باشد.

رفته رفته نزد بیمار تب، سردردی و در مرحلۀ پیشرفتۀ بیماری عفونت و مشکلات بطنی و قلبی تبارز می‌کند. بدتر اینکه حدود نصف کسانی را که این حشره بوسه می‌زند در مدت ۱۰ تا ۳۰ سال پس از شفایابی به بیماری‌های جدی قلبی از جمله عدم کفایۀ قلب مبتلا می‌شوند.

مگس تسی‌تسی

این مگس بومی مناطق استوایی افریقا نیز انسان‌ها را گزیده و پرازیت "تریپانوزوما بروسی" را به بدن شان انتقال می‌دهند. انتقال این پرازیت سبب بیماری معروف به خواب افریقایی می‌شود که سرگیجی، کرختی و مشکلات خواب از اعراض و علایم عمدۀ آن است.

بیماری خواب افریقایی اگر درمان نشود صد در صد کشنده خواهد بود، هرچند درمان این بیماری نیز بسیار مشکل است. دوا برای درمان این بیماری باید با دقت فراوان تطبیق شود، زیرا احتمال مقاومت پرازیت در مقابل دوا بسیار زیاد است.

زنبورها

زنبورها نیز سالانه سبب مرگ صدها نفر در جهان می‌شود. شماری از زنبورها سبب حساسیت اندک می‌شوند، اما برخی اوقات زنبور گزیدگی سبب حساسیت بسیار جدی و مرگبار شده می‌تواند.

زنبور غول پیکر سرخ جاپانی، زنبور زرد آلمانی، زنبور افریقایی یا زنبور کشنده از خطرناک‌ترین زنبورهای جهان شناخته شده اند.

گژدم سرخ هندی

حدود ۱۵۰۰ نوع گژدم در جهان وجود دارد که گژدم سرخ هندی کشنده‌ترین و زهرآگین‎ترین تمام آن‌ها بوده و مشکل بزرگی را در هند، سریلانکا و نیپال خلق کرده است.

گژدم سرخ هندی ترسو و شب‌کار است. در صورتیکه این گژدم انسان را بگزد، زهر آن سبب درد شدید، دلبدی، عرق شدید، نفس تنگی، تشدید ضربان قلب و بلند و پایان رفتن فشار خون می‌شود. زهر این گژدم قلب و شش را متاثر کرده و سبب اذیما یا تورم شش‌ها می‌شود.

پادزهر تاثیر اندک برای تسکین یا جلوگیری از تاثیرات زهر این گژدم دارد. با اینحال شماری از مردم هند گژدم هند را به خاطر اینکه در تاریکی مانند شب‌بین روشن می‌باشد، در خانه نگهداری می‌کنند.

گژدم زرد

گژدم زرد که در شمال افریقا، شرق میانه و آسیای مرکزی بیشتر زیست دارد، یکی دیگر از زهرآگین‌ترین گژدم‌ها است.

زهر گژدم زرد قیمتی‌ترین مایع در جهان بوده و یک یک لیتر آن ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر ارزش دارد. اما برای این یک لیتر از این زهر جمع شود باید زهر کم از کم ۷۰۰ هزار گژدم زرد گرفته شود.

یک دلیل قیمتی بودن زهر این گژدم این است که از آن برای درمان شماری از سرطان‌ها، التهاب مفاصل و امراض استخوان کار گرفته می‌شود.

عنکبوت سیاه

عنکبوت سیاه در تمام قاره‌های جهان پیدا شده و یکی از کشنده‌ترین انواع عنکبوت‌ها می‌باشد.

این عنکبوت کوچک که مادۀ آن نیش می‌زند، با وصف جسامت بسیار کوچک زهر بسیار خطرناک دارد که سبب درد شدید، شخ شدن عضلات، دلبدی، استفراغ و عرق ریزی شدید می‌شود.

گاهی اوقات اعراض و علایم ناشی از گزیدن این عنکبوت تا یک هفته ادامه می‌کند.

عنکبوت سرگردان برازیلی

عنکبوت سرگردان برازیلی که جسامت بزرگ دارد و گاهی درازی هر پای آن به بیش از ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد، در امریکای جنوبی و بخش‌هایی از آسیای مرکزی پیدا می‌شود.

این عنکبوت نیز شب‌کار یا شب‌زی بوده و در جریان روز پنهان می‌باشد. کتاب ریکاردهای گینس همواره عنکبوت سرگردان برازیلی را زهرآگین‌ترین عنکبوت جهان لقب داده است.

در صورتیکه این عنکبوت انسان را نیش بزند، زهر آن سبب حس سوزش شدید، عرق‌ریزی، تورم شدید، سقوط فشار خون، دلبدی، سقوط درجۀ حرارت بدن، اختلال بینایی، سرگیجی و تشنج می‌شود.

عنکبوت گوشه نشین قهوه‌ای

عنکبوت گوشه نشین قهوه‌ای کوچک و ترسو است و همواره در زیر سقف و زیرزمینی ساختمان‌ها پیدا می‌شود.

زهر این عنکبوت سبب تخریب انساج بدن شده و در برخی موارد تخریبات انساج به حدی بوده است که منجر به قطع اعضای بدن کسانی شده که شکار این عنکبوت شده اند.

کنه‌ها

کنه‌ها حشرات خونخوار اند که خون گرم و شیرین اکثر زنده جان‌ها خوراک آن است. از حیوانات فقاریه گرفته تا پستانداران، پرندگان و حیوانات خانگی و انسان‌ها هیچ یکی از گزند کنه‌ها در امان نیستند. کنه‌ها در طول قرن‌ها سبب انتقال بیماری‌های مرگبار طاعون سیاه و محرقه به انسان‌ها شده و واگیری‌های مرگباری را خلق کرده اند.

مورچه‌ها

برخی انواع مورچه‌ها بسیار خطرناک و زهری اند به حدی که می‌تواند سبب مرگ انسان شود.

مورچۀ آتشین یکی از این مورچه‌ها است که زهر آن سبب حس سوزش، درد و خارش شدید می‌شود. برخی افراد پس از آنکه توسط این مورچه گزیده شده اند به شاک شدید رفته اند که یک حالت جدی و تهدید کننده است.

XS
SM
MD
LG