لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان درباره نوع ساری‌تر کروناویروس چه می‌گویند؟


در پی شناسایی گونۀ جدید کروناویروس در جنوب انگلستان و اعلام ساری‌تر بودن آن نسبت به کروناویروس کنونی، این کشور وارد دوره تازه‌ای از محدودیت‌ها شده و ده‌ها کشور به خاطر جلوگیری از گسترش ویروس جدید، پروازها به بریتانیا و از آن کشور را لغو کردند.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که هیچ شواهد و مدارکی وجود ندارد که ثابت کند گونه‌های جدید کروناویروس که در بریتانیا و افریقای جنوبی تثبیت شده است، کشنده‌تر یا شدیدتر باشد.

هنوز مدرکی دال بر وجود گونۀ جدید کروناویروس در ایالات متحدۀ امریکا نیز به دست نیامده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در مطلبی به برخی از پرسش‌های رایج در مورد گونۀ جدید کروناویروس پاسخ داده است:

گونه جدید ویروس چگونه و از کجا آمد؟

تقریباً از حدود یک سال پیش که کروناویروس در چین شناسایی شد، انواع مختلف آن نیز دیده شده است. سازمان جهانی صحت روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: "ویروس‌ها اغلب هنگام تکثیر و پخش، با جهش‌ها و تغییرات کوچکی به همراه استند و این طبیعی است و دور از انتظار نیست. "

دکتر فلیپ لندریگان، دانشمند پیشین مرکز وقایه وکنترول امراض ایالات متحده که مدیر برنامه جهانی صحت در کالج بوستون است، این جهش‌ها را بی اهمیت می‌داند و می‌گوید: "جهش‌ها، معمولا تغییر یک یا دو حرف در الفبای ژنتیکی ویروس استند که تفاوت زیادی در توانایی ویروس در ایجاد بیماری ایجاد نمی‌کنند."

پس نگرانی اصلی چیست؟

وضعیت، زمانی نگران‌کننده می‌شود که ویروس پروتین‌های سطح خود را عوض کند تا بتواند در مقابل سیستم معافیتی بدن و یا دواهایی مقاومت کند، که برای مقابله با آن استفاده می‌شوند.

کروناویروس جهش های زیادی دارد. تقریباً دوازده مورد که از جمله هشت مورد آن ربط به پروتین موسوم به "اسپایک" دارد؛ پروتینی که ویروس از آن برای اتصال به سلول‌ها و آلوده کردن آنها بهره می‌برد. این همان پروتینی است که واکسین‌ها و انتی‌بادی آن را هدف قرار می‌دهند.

دانشمندان در حال بررسی بیشتر گونه جدید کروناویروس استند اما هنوز هیچ نشانه‌ای دیده نشده است که گونۀ جدید، افراد را بیمارتر کند و یا احتمال مرگ را بالاتر ببرد.

آیا این تغییری در موثریت واکسین‌های تایید شده ایجاد می‌کند؟

پیش فرض این است که واکسین‌های کنونی همچنان در برابر گونۀ جدید کروناویروس موثر اند، اما دانشمندان تلاش دارند تا این مسله را تایید کنند.

واکسین، علاوه براینکه سیستم معافیتی بدن را تشویق به تولید انتی بادی می‌کند، طیف گسترده‌ای از واکنش را در آن برمی‌انگیزد که به احتمال زیاد بر روی گونه‌های مختلف ویروس اثربخش خواهد بود.

XS
SM
MD
LG