لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: از شیوع سرخکان، تب خون‌دهنده و استخوان‌شکن در افغانستان نگرانیم


همزمان با نگرانی‌ها از احتمال فروپاشی نظام صحی افغانستان، سازمان جهانی صحت روز سه شنبه نهم اگست (۱۸ اسد) در گزارشی گفت که در این کشور امراض سرخکان، تب کانگو (تب خون دهنده) و تب دیگنی (تب استخوان شکن) شیوع کرده است.

به گفتۀ این سازمان هرچند واقعات سرخکان در این کشور در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته است، اما هنوز هم موارد ابتلا به این بیماری در تمامی ولایات گزارش می‌شود.

پیش از این، وزارت صحت حکومت طالبان از افزایش موارد سرخکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در جریان امسال واقعات این بیماری دو برابر شده است.

بر اساس معلومات این وزارت، از آغاز ماه جنوری تا پایان ماه مارچ سال جاری، ۲۵هزار و ۲۱۵ واقعۀ سرخکان در ۳۳ ولایت ثبت شده که از این میان، ۱۸۶ کودک مبتلا به این بیماری جان باخته اند.

سازمان جهانی صحت همچنان گفته است که در هفته‌های اخیر، چندین مورد مرگ تب خوندهنده در دست‌کم ۱۳ ولایت افغانستان گزارش شده است. در این گزارش آمار دقیقی مرگ و میر ناشی از این بیماری ارایه نشده است.

تب کانگو یک بیماری ویروسی است که کنه آنرا از حیوانات به انسان‌ها انتقال می‌دهد. افرادی که با حیوانات سر و کار دارند، قصاب‌ها و کارگران مسلخ‌ها سروکار دارند، بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

این بیماری از انسان به انسان می‌تواند در اثر تماس نزدیک، با خون، ترشحات، یا سایر مایعات بدن افراد آلوده انتقال یابد.

این سازمان همچنان از موج تازۀ بیماری تب استخوان شکن در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود که از ۱۲ جون تا ۳۰ جولای سال روان میلادی، تنها در ولایت ننگرهار، ۶۴ واقعهٔ این بیماری ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، از جمله ۶۴ فرد مبتلا به تب استخوان شکن ۴۷ بیمار - ۷۴.۴ درصد - دختران زیر سن پنج سال بودند، اما تا حال از مرگ و میر ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

علایم این تب شامل، تب، سردردی، درد عضلات، خستگی، دلبدی و استفراغ است. تب استخوان شکن یک بیماری نوظهور است که از پشه به انسان انتقال می‌یابد.

وقایه، موثرترین روش برای کاهش خطر عفونت تب استخوان شکن است، زیرا تداوی خاصی برای آن وجود ندارد.

سازمان جهانی صحت تاکید کرده است که به تلاش‌هایش برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری‌ها ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG