لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار سازمان جهانی صحت از 'اوج دوم' کروناویروس


در حالیکه هنوز هم جهان درگیر موج نخست شیوع کروناویروس است، سازمان جهانی صحت از "اوج دوم" این همه‌گیری در کشورهایی هشدار داده است که در زمینۀ رفع محدودیت‌ها برای جلوگیری از گسترش کروناویروس شتابزده عمل می‌کنند.

داکتر مایک ریان، رییس بخش اضطراری سازمان جهانی صحت روز دوشنبه ۲۵ می (پنجم جوزا) در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت که در شماری از کشورها در امریکا، جنوب آسیا و افریقا واقعات این بیماری دوباره در حال افزایش است.

برخی از این کشورها برای احیای دوبارۀ اقتصاد، به صنایع تولیدی و تشبثات اجازۀ فعالیت مجدد را داده است.

آقای ریان گفت: "واگیری‌ها و همه‌گیری‌ها همواره چندین موج می‌داشته باشد، به این معنا که کشورهاییکه موج نخست شیوع کروناویروس را پشت سر گذاشته و اکنون واقعات این بیماری در آن کاهش یافته است، در جریان چند ماه شاهد افزایش دوبارۀ بیماری بوده می‌توانند.

به گفتۀ این مقام سازمان جهانی صحت، محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از دور نخست همه‌گیری کروناویروس وضع شده بود، اگر به گونۀ فوری و شتابزده برداشته شود، واقعات بیماری دوباره افزایش خواهد یافت.

شماری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده در تلاش اند تا برای بهبود وضعیت اقتصاد، به تشبثات اجازۀ فعالیت مجدد بدهند، هرچند شماری از مقام‌های ارشد صحی در امریکا از پیامدهای جدی شتابزدگی در بازگشایی تشبثات هشدار داده اند.

آقای ریان گفت که برای جلوگیری از تجربۀ موج و اوج دوم همه‌گیری کروناویروس، کشورهای اروپایی و شمال امریکا باید مقررات وضع شدۀ صحت عامه، محدودیت‌های اجتماعی، تدابیر نظارتی از جمله آزمایش افراد مشکوک به ابتلا به کووید۱۹ را حفظ کنند.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان چین منشا گرفت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد. بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا عصر دوشنبه ۲۵ می بیش از پنج میلیون و ۴۶۳ هزار نفر در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا شده است که ۳۴۴۵۳۳ نفر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG