لینک های دسترسی

Breaking News

چرا جنگجویان افغان برگشته از جنگ سوریه، در هراس اند؟


شماری از جنگجویان جوان افغانستان که توسط ایران آموزش نظامی دیده اند به جنگ سوریه به حمایت از بشارالاسد، رئیس جمهور آن کشور، اعزام شدند
شماری از جنگجویان جوان افغانستان که توسط ایران آموزش نظامی دیده اند به جنگ سوریه به حمایت از بشارالاسد، رئیس جمهور آن کشور، اعزام شدند

حکومت ایران در چندین سال گذشته، هزاران ملیشه را از کشور های منطقه استخدام کرد تا به حمایت از بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، در آن کشور بجنگند؛ جوانان افغانستان نیز شامل این جنگجویان بوده اند.

بر اساس گزارش ها، حکومت ایران در سال های اخیر، حدود ۱۵ هزار جوان افغان را که اکثر آنان جوانان اقلیت شیعه مذهب تشکیل می دهند، برای حمایت از حکومت دمشق استخدام و آنان را به سوریه اعزام کرده است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام وزارت داخلۀ افغانستان که نخواست نامش ذکر شود، گزارش داده است که حدود ۱۰ هزار تن از جنگجویانی که قبلاً در کنار لشکر فاطمیون ایران در سوریه مصروف جنگ بودند، دو باره به کشور شان برگشته اند.

بسیاری از این جوانان که به دلیل بیکاری، فقر و ناامنی به ایران پناه برده بودند، در نهایت مجبور شدند به لشکر فاطمیون بپیوندند.

در این میان، یکی هم جوانی به نام مهدی است که در سن ۱۷ سالگی افغانستان ترک کرد و به امید اینکه روزی به اروپا برسد، راهی ایران شد. اما در عوض، از طریق لشکر فاطمیون استخدام و به سوریه اعزام شد تا در برابر مخالفین حکومت بشارالاسد که از حمایت تهران برخوردار است، جنگ کند.

خبرگزاری اسو شیتد پرس گزارش می دهد که مهدی یکی از هزاران جوان شیعۀ افغان بود که از سوی حکومت ایران آموزش نظامی دید و به خاطر به دست آوردن یک مقدار پول، به سوریه رفت و از حکومت دمشق در مقابل مخالفین بشارالاسد جنگید.

این جوان افغان پس از رسیدن به سوریه، خود را در میان انبوهی از اجساد همرزمان خود میابد که در خط مقدم جبهه در محاصرۀ تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش، قرار دارند. مهدی پس از سال ها جنگ، تصمیم گرفت به کشورش برگردد، اما در سرزمین خود نیز در ترس و رُعب به سر می برد.

برگشت به افغانستان و ترس از زندگی

مهدی و شماری دیگر از جوانان شیعۀ افغان پس از سپری کردن جنگ در سوریه، دو باره به افغانستان بر گشته اند، سرزمینی که مردم آن حال به افرادی مثل مهدی به دیدۀ شک می نگرند.

مهدی که حال ۲۱ ساله است و به افغانستان برگشته از ترس و وحشتی که در افغانستان دامنگیرش شده است، سخن می گوید: "اینجا در افغانستان در هراس به سر می بریم. آنان {افغان ها} می گویند که ما دهشت افگن استیم."

جنگجویان افغان که از جنگ سوریه به کشور شان برگشته اند، از چندین جناح با تهدید مواجه اند. نیرو های امنیتی در صدد دستگیری آنان است، زیرا این جنگجویان را "خائن" تلقی می کنند.

علاوه بر آن، این جنگجویان که بسیاری آنان به دلیل فقر اقتصادی مجبور به ترک کشور شان شده بودند، با تهدید تندروان داعش و گروه های وابسته به آن در افغانستان نیز رو به رو اند.تندروان داعش حتا پیروان شیعه مذهب را مرتد و ملحد می خوانند و تعهد کرده اند تا آنان را بکشند.

تندروان داعش در ماه می ۲۰۱۸ ، وارد مسجد جوادیه در شهر هرات شدند و با انجام حمله انتحاری و گلوله باری، ۳۸ نمازگزار شیعه را به قتل رساندند. علاوه بر آن، تندروان داعش مسوولیت چندین حمله بر مساجد پیروان شیعه را در افغانستان بر عهده گرفته اند که در نتیجه آن صد ها نفر کشته و زخمی شدند.

ترس از جنگجویان که به افغانستان برگشته اند

ترس دیگر از جنگجویانی که اکثراً از جنگ سوریه به افغانستان برگشته اند این است که ایران از این جنگجویان که سابقۀ جنگی نیز دارند، بار دیگر استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری اسو شیتد پرس به نقل از شماری از کارشناسان و مقام های افغان گزارش می دهد که به باور آنان ایران ممکن بار دیگر این جوانان را استخدام کند—به خصوص در شرایطی که ایالات متحده تلاش می کند تا روند ختم جنگ در افغانستان را پایان دهد.

اما ایران یگانه کشوری نیست که از جوانان افغان به حیث وسیله سیاسی و نظامی استفاده می کند؛ پاکستان نیز در حدود ۱۸ سال گذشته، از جوانان افغان در چارچوب گروه طالبان استفادۀ سیاسی و نظامی کرده است، اما با یک تفاوت: رهبران ایران از جمله آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به صراحت استخدام جوانان افغان در جنگ سوریه را تائید کرده و از آنان ستایش بعمل آورده است، ولی مقام های پاکستانی حمایت از گروه طالبان که اکثر جنگجویان آنرا جوانان افغان تشکیل می دهد، همواره حمایت از جوانان افغان را در جنگ افغانستان، تکذیب کرده اند.

شماری از جنگجویان افغان که در جنگ سوریه به حمایت از دمشق جنگیده اند، هنوز هم در آن کشور به سر می برند و بسیاری از آنان در بخش های ساختمانی برای خود کار پیدا کرده اند.

مهدی که نخواست نام کامل اش در گزارش ذکر شود، با لحن ناامیدی می گوید که در افغانستان گزینه های زیادی برایش وجود ندارد. روی همین دلیل، ثبت نام برای برگشت مجدد به سوریه را بررسی می کند.

او می گوید که "نمی دانم آینده ام چه خواهد شد. شاید دزد شوم و یا هم دو باره به سوریه برگردم."

XS
SM
MD
LG