لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال از قطعنامه شورای امنیت؛ خلیلزاد بر تهیه نقشه راه برای تعامل با افغانستان تاکید کرد


زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه پیشین ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، از محتوای قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ افغانستان استقبال کرده و بر تعامل جامعۀ بین المللی با این کشور تاکید کرده است.

آقای خلیلزاد روز شنبه ۲۹ اپریل (نهم ثور) در رشته پیام‌های در تویتر گفته است که تصویب این قطعنامه انعکاس‌دهنده "آروزی جهان" برای افغانستان به ویژه زنان و دختران این کشور است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان را محکوم کرده و از آن گروه خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند.

نمایندۀ ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان ضمن تاکید بر این که زنان و دختران بنابر احکام اسلام و قوانین بین‌المللی حق آموزش و کار را دارند، افزوده است: "بسیار حیاتی است که جامعه جهانی برای تهیه نقشه راه برای تعامل با افغانستان تلاش کند. نشست هفته آینده سازمان ملل متحد در دوحه فرصتی برای انجام این کار پس از تصویب این قطعنامه است."

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی این قطعنامه از طالبان خواسته است تا تمام محدودیت‌های را که زنان و دختران را از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی آنان مانع می‌شوند، لغو کنند. قطعنامه همچنین از همه کشورها و سازمان‌ها خواسته تا از نفوذ خود، مطابق با منشور ملل متحد، برای حذف این محدودیت‌ها استفاده کنند.

در این حال، وزارت خارجۀ حکومت طالبان به این قطعنامۀ شورای امنیت ملل متحد واکنش نشان داده و گفته است که به باید موضوعات داخلی افغانستان احترام گذاشته شود.

این وزارت در اعلامیه‌ای صدور قطعنامه شورای امنیت را محکوم کرده و افزوده که بر اساس قوانین بین‌المللی و تعهد قوی کشورهای عضو ملل متحد، موضوع زنان و دختران افغان جز مسایل داخلی این کشور است و به گفتۀ طالبان این موضوع هیچ تاثیر بر دیگر کشورها ندارد.

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند. این گروه نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند. طالبان می گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند.

صدور قطعنامه شورای امنیت ملل متحد دربارۀ افغانستان با استقبال بسیاری‌ها مواجه شده و از این میان، تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور این کشور گفته است: "خرسندم که چند روز قبل از اینکه تعدادی از کشورها در دوحه گرد هم آیند تا در مورد هماهنگی بیشتر گفتگو کنند، شاهد چنین وحدتی در حمایت از مردم افغانستان هستیم."

قرار است نشستی درباره افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیشرو با میزبانی سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود. سازمان ملل متحد گفته است که نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان با اشتراک در این نشست در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG