لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات زنان برای 'توقف کشتار هزاره‌ها' در کابل سرکوب شد


ارشیف
ارشیف

یک روز پس از حملۀ مرگبار در غرب کابل، یکی از ساحات عمدۀ هزاره‌نشین که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، شماری از زنان به جاده‌ها برآمده و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" شدند، اما این تظاهرات توسط افراد طالبان سرکوب شد.

این زنان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید، روز شنبه اول اکتوبر (نهم میزان) شعارهای "نسل‌کشی هزاره‌ها متوقف شود، "نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است" و "تحصیل، کار و آزادی، پیش به سوی آبادی" سر دادند.

معصومه حسینی، یکی از معترضان به صدای امریکا گفت: "هدف از اعتراض امروز ما به خاطری انتحاری بود که دیروز در کورس آموزشی کاج صورت گرفت که متاسفانه تعداد زیادی از دختران جوان، دخترانیکه به جرم، آگاهی، دانایی، درس، تحصیل و فردای خوب افغانستان تلاش می‌کردند، کشته و زخمی شدند."

خانم حسینی افزود که مردم افغانستان به ویژه زنان از ادامۀ کشتار هدفمند هزاره‌ها در این کشور نگران اند و به همین دلیل آنان امروز به جاده‌ها برآمدند.

اما خالد زدران، سخنگوی قومندانی امنیه کابل به صدای امریکا گفت که قومندانی امنیه باید پیش از برگزاری اعتراضات، از هدف و محل اعتراضات باخبر شود تا نیروهای امنیتی بتوانند امنیت آنان را تامین کنند، در غیر آن طبیعی است که بخاطر امنیت معترضین، جلو اعتراضات گرفته خواهد شد.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از سرکو ب معترضین گفته است که اعتراضات زنان در کابل که خوهان محافظت بیشتر از جوامع خود استند، بازهم با خشونت بیشتر روبر شد.

این سازمان با نشر تویتی از طالبان خواستار حفظ حقوق همه افغان‌ها و توقف استفاده از سلاح برای جلوگیری از حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شده است.

حمله بر مرکز آموزشی کاج حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان گفته است که در این حمله ۱۹ نفر جان باخته و ۲۷ نفر زخمی شده اند، اما شاهدان این آمار را بیش از این بیان کرده اند. یکی از مسوولان مرکز آموزشی کاج که به دلایل امنیتی نخواست نامی از او برده شود، به صدای امریکا تایید کرد که ۳۵ دانش‌آموز جان باختند و ۴۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

تیم‌های حقوق بشری هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) تلاش دارند تا آمار دقیق قربانیان حمله بر مرکز آموزی کاج را ثبت کنند. براساس آمار ملل متحد در این حمله ۳۵ نفر کشته و ۸۲ نفر زخمی شده اند.

به گفتۀ خانم حسینی بسیاری از معترضان امروز زنان و دختران بودند و می‌خواستند تا پیام شان را دربارۀ "توقف کشتار هزاره‌ها" به جهانیان برسانند، اما افراد طالبان مانع ادامۀ تظاهرات آنان شده و از خشونت علیه آنان کار گرفته اند.

در ویدیوهای که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، دیده می‌شود که طالبان با فیرهای هوایی مانع این تظاهرات زنان در غرب کابل شده و با این کار، معترضان را متفرق می‌کنند.

در این حال، ژولیا پارسی، یکی از معترضان دیگر گفت که افراد طالبان ضمن شلیک‌های هوایی، زنان معترض را لت و کوب کرده و برخی از مردانی را که در این تظاهرات اشتراک کرده بودند، با خود برده اند.

خانم پارسی افزود: "اعتراض امروز ما باز هم به خشونت انجامید، تمام دخترانی که معترض بودند، لت خورده و دهن و دندان شان را شکستاندند...کل دختران را به حدی لت کردند و به حدی شلاق زدند که هیچ وقتی چنین کار را نکرده بودند."

خانم پارسی افزود که شمار افراد طالبان به صدها نفر می‌رسید و بیش از ۲۰ نفر از مردان معترض و برخی از خبرنگاران که مصروف پوشش تظاهرات زنان بودند را با خود برده و تا کنون از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که هرگونه ادعای حاکمیت معتبر باید با تدابیری برای محافظت از آسیب پذیرترین افراد همراه باشد، نه سرکوب و خاموش کردن درخواست های آنها از طریق خشونت و ارعاب.

او در تویتی نگاشته است: "چنین وحشیگری علیه مادران عزادار نشان دهنده ضعف و ترس است، نه قدرت و اقتدار. "

از سوی دیگر، امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از عملکرد طالبان در برابر معترضان در تویتی نگاشته است: "لت و کوب عزاداران هزاره توسط ملیشه های بی ادب طالب به اندازه حمله به مرکز آموزشی کاج عمل شنیع و ضد انسانی است. یکی از هموطنان هزاره ما می پرسید این کار در کدام دین و مذهب است که پدر شهید را لت و کوب میکنند. این عمل شنیع فقط در فرهنگ طالب است و بس. با اتحاد باید نابود شان کرد.

در همین حال، دختران دانش‌جو در پوهنتون تعلیم و تربیه نیز برای "توقف کشتار قوم هزاره" در داخل و بیرون محوطۀ این پوهنتون با شعار دادن "مرگ بر دشمنان دانش" تظاهرات کردند.

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما پیش از این، بارها نیروهای طالبان مانع تظاهرات زنان در کابل شده و برای جلوگیری از این راه‌پیماهی‌ها از خشونت کار گرفته بودند.

از سوی هم، برخی از تحلیلگران افغان باور دارند که طالبان از حرکت‌های مدنی مردم افغانستان به ویژه زنان در هراس اند، و به همین دلیل همواره این تظاهرات‌ها را سرکوب کرده و معترضان را بازداشت کرده اند.

اسدالله زایری، کارشناس مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت: "حکومت‌های یک دست، هیچ وقت میانۀ با حرکت‌های مدنی و سیاسی ندارند و تلاش می‌کنند که حرکت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی شهروندان را با توسل با تمام ابزارهای موجود سرکوب کنند، اما مسوولیت تاریخی، ملی، انسانی و بشری شهروندان آگاه افغانستان این است که تلاش بکنند با استفاده از گزینه‌های مشروع، پیگر مطالبات شان از حکومت باشند."

حملات بر اقلیت قومی هزاره‌ها و مسلمانان اهل تشیع در افغانستان در حالی ادامه یافته است که اخیراً سازمان دیدبان حقوق بشر با اشاره به حملات شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) در این کشور، از عملکرد حکومت طالبان برای محافظت از هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی در افغانستان انتفاد کرد.

این سازمان به تاریخ ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) با نشر گزارشی گفت که گروه داعش، هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های دینی را در مساجد، مکاتب و محل کاری بارها هدف قرار داده است، اما مقامات طالبان برای محافظت آنها در برابر بم‌گذاری‌های انتحاری و سایر حملات و ارایه مراقبت‌های صحی و سایر کمک‌های لازم به قربانیان و خانواده های آن‌ها کار چندانی انجام نداده اند.

XS
SM
MD
LG