لینک های دسترسی

Breaking News

دادخواهی زنان برای توقف 'کشتار هزاره‌ها' به هرات و بامیان گسترش یافت


یک روز پس از راه‌پیماهی زنان در کابل، ده‌ها تن از دانشجویان دختر در هرات و بامیان دست به تظاهرات زده و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" شدند.

اما طالبان در هرات پس از لت و کوب برخی از محصلین، از گسترش این اعتراضات جلوگیری کردند.

این تظاهرات دانشجویان دختر حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح روز یکشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) از داخل و بیرون محوطۀ پوهنتون هرات با شعارهای "سکوت خیانت است – نسل‌کشی را متوقف کنید" آغاز شد.

معترضان شعار "تحصیل و تعلیم حق ما است" نیز سر دادند.

ویدیو‌های نشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دختران محصل پس از آن برای بازکردن دروازهٔ پوهنتون صدا بلند کردند که یکی از اعضای طالبان محصلین را با چوب مورد لت و کوب قرار داد.

منابع محلی در هرات گفته اند که تظاهرات این دو گروه دختران دانشجو همزمان هرات آغاز شد و معترضان سپس با عبور از موانع طالبان، در بیرون این پوهنتون با هم یک‌جا شدند.

یکی از شاهدان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که این معترضان قصد داشتند به سمت مقام ولایت هرات بروند، اما در مسیر راه افراد طالبان مانع آنان شده و با شلیک‌های هوایی معترضان را متفرق کردند.

در این حال، ده‌ها تن از دانشجویان دختر پوهنتون بامیان در واکنش به حملۀ دو روز پیش بر مرکز آموزشی کاج تظاهرات کرده و از ادامۀ "کشتار هزاره‌ها" در این کشور ابراز نگرانی کردند.

آنان نیز با شعار دادن "نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید" از پوهنتون به سوی دفتر والی بامیان راه‌پیمایی کردند.

این دومین روز تظاهرات زنان افغان است که برای دادخواهی به هزاره‌ها صورت می‌گیرد. روز گذشته ده‌ها زن معترض در واکنش به حملۀ مرگبار در غرب کابل، یکی از ساحات عمدۀ هزاره‌نشین که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، به جاده‌ها برآمده و خواستار "توقف کشتار هزاره‌ها" شدند. اما این تظاهرات توسط افراد طالبان سرکوب شد.

خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان در کابل، ناوقت روز گذشته بدون ذکر اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان گفت که باید در مورد تظاهرات و مسیر آن از قبل قوماندانی امنیه در جریان قرار داده شود تا تدابیر امنیتی گرفته شود.

او افزود: "اینکه ما در جریان نبودیم که از سوی کی تظاهرات است، طبیعی است که جلو آن گرفته می‌‌شود تا برای معترضان ناامنی و مشکلی پیش نیاید، این کار برای امنیت آنها صورت می‌گیرد."

حمله بر مرکز آموزشی کاج حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز آموزشی در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان گفته است که در این حمله ۱۹ نفر جان باخته و ۲۷ نفر زخمی شده اند.اما هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد بر اساس یافته‌های این دفتر ملل متحد، در این حمله، ۳۵ نفر کشته و ۸۲ نفر زخمی شدند.

یوناما همچنان از سرکوب معترضان زن در کابل ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواستار حفظ حقوق همه افغان‌ها و توقف استفاده از سلاح برای جلوگیری از حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شد.

XS
SM
MD
LG