لینک های دسترسی

Breaking News

بانک جهانی ۴۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند


بانک جهانی برای ادامه روند اصلاحات و مبارزه با کروناویروس در افغانستان، کمک مالی ۴۰۰ میلیون دالری را تصویب کرد.

این بانک روز جمعه هشتم می (۱۹ ثور) با نشر اعلامیه‌ا‌ی گفته است که این کمک در چارچوب برنامه "انکشافی و پالیسی تشویقی" به افغانستان کمک خواهد شد.

بربنیاد معلومات بانک جهانی از میان ۴۰۰ میلیون دالر، ۱۶۰ میلیون آن از سوی اداره انکشاف بین‌المللی و ۲۴۰ میلیون دالر آن از سوی صندوق انکشافی افغانستان پرداخته می‌شود.

این کمک مالی در بخش مبارزه با کروناویروس، بهبود قوانین و مقرره‌های تجاری، تشویق سکتور خصوصی، انکشاف خدمات اجتماعی، اصلاحات در خدمات ملکی، مبارزه و اتخاذ تدابیر در برابر حوادث طبیعی، بهبود مدیریت مالی، فراهم‌سازی امکانات و ثبات مالی و مدیریت اقتصادی در اداره‌های دولتی، هزینه خواهد شد.

بانک جهانی گفته است که تصویب این بسته کمکی نشاندهندۀ حمایت دوامدار این بانک از افغان‌ها است.

در اعلامیه به نقل از هینری کرالی، مسوول بانک جهانی در افغانستان آمده است: "با این کمک مالی انتظار می‌رود که دولت افغانستان در این شرایط دشوار، ادامۀ اصلاحات در سکتورهای مختلف و دسترسی آسان به منابع و کاهش تاثیرات شیوع کروناویروس بر عواید ملی را مدیریت کند."

به گفته بانک جهانی، افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی وضعیت دشوار خواهد داشت.

پیش از این نیز بانک جهانی برای مبارزه با کروناویروس در افغانستان، بیش از صد میلیون دالر کمک کرده بود که به گفته وزارت صحت عامه در جریان سه سال، به مصرف خواهد رسید.

همزمان با گسترش شیوع کروناویرس در افغانستان مقام‌های در این کشور می‌گویند که در حال حاضر صادرات افغانستان کاملاً متوقف است و واردات نیز به گونه چشمگیر کاهش یافته است.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری این کشور گفته است که ۸۰ درصد سرمایه گذاری‌های کوچک و متوسط پس از شیوع کروناویرس در افغانستان ورشکست شده و هزاران تن کارشان را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG