لینک های دسترسی

Breaking News

قدرتهای جهانی بر سر "پایان مخاصمت" در سوریه توافق کردند


قدرت های جهانی به توقف خصومت ها در سوریه و همچنین در مورد تسریع و افزایش کمک های بشردوستانه به سوریه در هفته جاری، به توافق رسیدند.
قدرت های جهانی به توقف خصومت ها در سوریه و همچنین در مورد تسریع و افزایش کمک های بشردوستانه به سوریه در هفته جاری، به توافق رسیدند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در اوایل صبح روز جمعه به وقت محلی در شهر مونشن المان، اعلام کرد که قدرت‌های جهانی بر سر "پایان مخاصمت" در سوریه ظرف یک هفته و امداد رسانی به مردم آن کشور جنگ زده به توافق رسیدند.

جان کری، که پس از پایان نشست گروه حمایت از سوریه با خبرنگاران در کنار همتای روسی خود و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه صحبت می‌کرد، گفت که این توافق شامل مبارزه با گروه داعش و جبهه النصرت نمی ‌شود.

واشنگتن خواستار برقراری آتش بس فوری در سوریه بود، اما مسکو با این ادعا که آتش بس فوری با هدف خریدن وقت برای بازیابی توان مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است، پیشنهاد کرده بود که آن از اول مارچ اجرا شود.

با این حال دو طرف بر سر اصل برقراری آتش در کشور جنگ زده سوریه توافق داشتند، و وزیر خارجه ایالات متحده نیز پیشتر هشدار داده بود که به دوران سرنوشت ساز در مورد سوریه نزدیک می شویم.

توافق امروز در حالی صورت گرفت که با تشدید حملات نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه و پیشروی های اخیر در مناطق شمالی شهر حلب، موضع دمشق در برابر مخالفان تقویت شده است.

وزیر خارجه امریکا با بیان این که آنچه اکنون داریم تنها کلماتی بر روی صفحه کاغذ است، تاکید کرد چیزی که در روزهای آینده نیاز داریم ببینیم، عمل در صحنه است.

آقای کری علاوه بر اعلام خبر توقف خصومت ها در سوریه، گفت نمایندگان ۲۰ کشور حاضر در نشست امروز همچنین در مورد تسریع و افزایش کمک های بشردوستانه به مناطق مختلف کشور جنگ زده سوریه در هفته جاری به توافق رسیدند.

جنگ داخلی سوریه که به زودی وارد ششمین سال خود خواهد شد، تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره بر جای گذشته است و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی به منظور پایان دادن به جنگ و آغاز دوره انتقالی سیاسی در آن کشور، تاکنون به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

وزیران خارجه امریکا و روسیه هر دو تاکید کردند که توافق امروز ایده آل نیست و لازمه موفقیت آن حسن نیت و عزم همه طرف های درگیر است. مسکو حامی عمده بشار اسد است، اما واشنگتن از مخالفان او حمایت می کند.

نشست گروه حمایت از سوریه یک روز پیش از آغاز به کار پنجاه و دومین کنفرانس سالانه امنیتی کونشن برگزار شد. نمایندگان کشورهای حاضر در این کنفرانس، از جمله ایران، درباره چالش های امنیتی کنونی جهان، به ویژه بحران سوریه، گفتگو خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG