لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: گذشت با پاکستان "غیر معقول " است


آقای زلمی خلیلزاد زمانیکه به حیث سفیر ایالات متحده در کابل ایفا وظیفه می کرد، نیز یکی از منتقدین جدی پالیسی پاکستان در قبال افغانستان بود.
آقای زلمی خلیلزاد زمانیکه به حیث سفیر ایالات متحده در کابل ایفا وظیفه می کرد، نیز یکی از منتقدین جدی پالیسی پاکستان در قبال افغانستان بود.

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در کابل و ملل متحد می گوید اگر دخالت پاکستان درحملۀ اخیر کابل ثابت شود، امریکا باید درج پاکستان را در فهرست کشور های حامی دهشت افگن، مورد غور جدی قرار بدهد.

آقای خلیلزاد در مصاحبه با صدای امریکا گفت که هرگاه ادعای حکومت افغانستان مبنی بر دست داشتن شبکه حقانی و اداره استخبارات نظامی پاکستان یا آی اس آی در حمله مرگبار چهارراهی زنبق که حدود ۹۰ کشته و بیش از ۴۳۰ زخمی بر جا گذاشت، به اثبات برسد، لازم است تا حکومت دونالد ترمپ بحث های جدی را روی دست بگیرد تا پاکستان در زمرۀ کشور های حامی دهشت افگنی قرار داده شود.

آقای خلیلزاد افزود که فشار های دیپلوماتیک، اقتصادی و سیاسی در ۱۶ سال گذشته بر پاکستان که از سوی ایالات متحده اعمال شد، نتایج مطلوب را در قبال نداشت، بنا بر این نیاز است تا حکومت افغانستان و جامعه بین المللی به خصوص امریکا، دست به اقدامات جدی تر و گسترده تر بزند.

آقای خلیلزاد گفت: "چیزی که تا حال ما کرده ایم، کارگر واقع نشده است. چیزی که کار نداده، دوام آن معقول نیست. سیاست هوشیارانه نیست، ضرورت به تغییر است."

بخشی از مصاحبه با زلمی خلیلزاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

ادعای متقابل افغانستان و پاکستان

ساعات پس از حمله مرگبار چهارشنبه گذشته در کابل، ریاست امنیت ملی افغانستان ادعا کرد که شبکه حقانی در تبانی با سازمان استخبارات نظامی پاکستان این حمله را در پاکستان طرح ریزی کرده بود.

ریاست امنیت ملی تا حال اسناد و شواهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

وزارت خارجه پاکستان اما ضمن بی اساس خواندن این اتهام گفته است که کابل تلاش دارد تا "ناکامی های" خود را بپوشاند.

در همین حال، صفحه تویتر "دفاع پاکستان" (Pakistan Defense) که گمان می رود از سوی اردوی پاکستان اداره می شود، نوشته است که ریاست امنیت ملی افغانستان "داعش را با آنکه مسوولیت حمله کابل را بر عهده گرفته است، مقصر حمل [کابل] نمی داند، زیرا ریاست امنیت ملی از داعش حمایت" می کند.

آقای خلیلزاد همچنین هشدار داد که اگر حکومت افغانستان و جامعه بین المللی با این "حمله وحشیانه" رفتار مشابه مثل سایر حملات کنند، نه تنها یک اشتباه است، بلکه فرصت حسابده قرار دادن پاکستان در برابر اعمال آن کشور نیز از دست خواهد رفت.

بخشی از مصاحبه با آقای زلمی خلیلزاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:03 0:00

اما آقای خلیلزاد می گوید با شناختی که از شبکه حقانی دارد، امکان چنین حمله بزرگ بدون "آگاهی و اجازه پاکستان" محتمل نیست.

آقای خلیلزاد ادعا به سادگی می توان ثابت کرد که در برخی موارد، سازمان استخباراتی پاکستان از شبکۀ حقانی به مثابۀ گروه نیابتی در جنگ افغانستان، استفاده کرده است.

اظهارات این دیپلومات امریکایی افغان تبار مبنی بر اعمال فشار بیشتر بر پاکستان در حالی مطرح می شود که افغانستان به طور گسترده متکی بر اموال وارداتی از پاکستان است و در عین حال، بیش از یک میلیون مهاجر افغان، هنوز هم در پاکستان به سر می برد.

طرح اقدامات شدید تر در برابر پاکستان، سوالاتی را مطرح می کند که هرگاه ایالات متحده، پاکستان را در جمله کشور های حامی دهشت افگنی قرار بدهد و یا عملیات نظامی را در قلمرو آن کشور بر ضد تندوران راه اندازی کند، واکنش اسلام آباد چه خواهد بود و در نهایت چه هزینه را در قبال خواهد داشت.

آقای خلیلزاد در پاسخ به این سوالات می گوید که وضیعت کنونی و تشدید حملات گروه های تندرو و دهشت افگن در افغانستان غیر قابل تحمل است، اما او اصرار می کند که اضرار اقداماتی چون قرار دادن پاکستان در جمله کشور های حامی دهشت افگنی و استفاده از قوای نظامی در برابر تندوران مستقر در پاکستان، کمتر از آنچه خواهد بود که حال بر افغانستان تحمیل می گردد.

بخشی از مصاحبه با آقای زلمی خلیلزاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

مطرح کردن حمایت پاکستان از تندروان در ملل متحد

در پهلوی بحث های جدی در مورد قرار دادن پاکستان در زمره کشور های حامی دهشت افگنی و انجام عملیات گسترده تر نظامی بر ضد پایگاه های تندروان در قلمرو پاکستان، آقای خلیلزاد تاکید می کند که رئیس جمهور افغانستان خود موضوع حمایت پاکستان از تندروان و گروه های دهشت افگن را در شورای امنیت ملل متحد مطرح کند و به رهبران دول عضو این سازمان از فعالیت پاکستان آگاهی بدهد.

آقای خلیلزاد به صورت مشخص گفت که ایالات متحده ملا اختر محمد منصور، رهبری پیشین طالبان، در قلمرو پاکستان مورد هدف طیارۀ بدون سر نشین قرار داد، سایر تندروان نیز در خاک پاکستان مورد حمله قرار بدهد.

حکومت افغانستان که در ۱۶ سال گذشته همواره پاکستان را متهم به حمایت و تمویل گروه های تندرو و دهشت افگن کرده است، حدود سه سال قبل نیز تهدید کرده بود که هرگاه پاکستان دست از حمایت تندروان بر ندارد، به شورای امنیت ملل متحد شکایت خواهد کرد، تهدیدی که تا حال عملی نشده است.

با وجود ادعا های دوامدار کابل مبنی بر حمایت اسلام آباد از تندروان، مقامات عالی رتبه پاکستان از جمله سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی صدراعظم آن کشور، ادعا می کند که کشورش خود قربانی خشونت های مرگبار افراط گرایی بوده است و روی همین دلیل، مبارزۀ پاکستان در برابر دهشت افگنان ادامه دارد.

سرتاج عزیز گفته است که حکومت آن کشور در ماه جون ۲۰۱۴ عملیات نظامی منسوب به "ضرب عضب" را در وزیرستان شمالی آغاز کرد و به تعقیب آن در جنوری ۲۰۱۵ پلان عمل ملی آغاز گردید تا کسانیکه از وزیرستان شمالی به سراسر شهر های عمده پاکستان پراگنده شده اند، پاکسازی شوند.

کابل میزبان کنفرانس صلح

اظهارات آقای زلمی خلیلزاد در حالی بیان می شود که قرار است حکومت افغانستان نشستی را تحت نام "پروسه کابل" میزبانی کند. انتظار می رود در این نشست نمایندگان ۲۱ کشور و دو سازمان بین المللی اشتراک کنند.

مقامات حکومت افغانستان گفته اند که هدف این نشست انسجام تلاش ها به منظور تامین صلح در آن کشور می باشد.

آقای خلیلزاد می گوید که برگزاری این نشست نیز می تواند کشور های دخیل در قضیه افغانستان را از عملکرد های پاکستان بیشتر واقف کند، مشروط بر اینکه حکومت افغانستان و اشتراک کنندگان این نشست، پاکستان را در قبال اعمال آن کشور حسابده قرار بدهند، در غیر آن، برگزاری چنین نشست همانند سایر نشست ها صلح در مورد افغانستان فقط "ضیاع وقت" خواهد بود—نه چیزی بیشتر از آن.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG