لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: نمایندگان روسی و طالبان بر ادعای واشنگتن می خندند


ضمیر کابلوف، نمایندۀ روسیه برای افغانستان، گفته است که نمایندگان روسی و طالبان در ملاقاتی بر بیانامات مقام های امریکایی مبنی بر حمایت روسیه از شورشیان افغان، خندیدند.

آقای کابلوف گفته است که طالبان به نماینده گان روسی گفته اند که این گروه سلاح مورد نیاز شان را از پولیس و نظامیان افغان به صورت غیر قانونی خریداری می کنند. طالبان همچنان به مقام های روسی گفته اند که این گروه فقط به پول نیاز دارد.

خبرگزاری اسو شیتید پرس به نقل از آقای کابلوف همچنین نوشته است که مذاکره کنندگان روسی به گونۀ شوخی به مذاکره کنندگان طالبان گفته اند که "متاسفیم، ما پول نداریم".

این دیپلومات روسی مشخص نکرده که چه زمانی و در کجا ملاقات میان نمایندگان روسی و طالبان صورت گرفته است.

آقای کابلوف روز پنجشنبه در مسکو در کنفرانس خبری گفت که هدف تماس روسیه با گروه طالبان از یک سو حصول اطمینان از مصونیت شهروندان روسی در افغاستان است و از سوی دیگر، مسکو تلاش می کند تا طالبان را به پیوستن به روند مذاکرات صلح، ترغیب کند.

مقام های روسی تاکید می ورزند که بدون دخیل ساختن طالبان در روند مذاکرات، "دسترسی به صلح در افغانستان نا ممکن" است. آقای کابلوف همچنین ابراز امیدواری کرده است که گروه طالبان در نشست که قرار است روسیه میزبان آن باشد، شرکت کنند، اما زمان و مکان چنین نشست را مشخص نکرد.

در بیش یک سال گذشته، مسکو همواره ادعا کرده است که با طالبان در تماس است و دلیل اصلی تماس مقامات روسی، حضور "دشمن مشترک داعش" در افغانستان است.

در عین حال، نگرانی هایی وجود دارد که روسیه و ایران در همکاری با هم تلاش می کنند تا از نفوذ کشور های غربی به خصوص ایالات متحده در افغانستان، جلوگیری کنند.

شماری از جنرالان نظامی ایالات متحده به شمول جان نکلسن، قوماندان ماموریت قاطع ضمن ابراز نگرانی از عملکرد روسیه در افغانستان، اتهام وارد کرده اند که روسیه در مورد تهدید داعش در افغانستان از "مبالغه" کار می گیرد و با استفاده از این روش، طالبان را تقویت می کند.

جنرال جوزف ویتال، قوماندان قوای مرکزی ایالات متحده، نیز نگرانی مشابه داشته و گفته است که روسیه با به کارگیری " تکنیک های تبلیغاتی آشنا" تلاش می کند تا حضور ایالات متحده و ناتو در افغانستان را ناکام جلو دهد.

توماس روتیگ، کارشناس مسایل افغانستان در "شبکۀ تحلیلگران افغانستان" به این باور است که روسیه تهدید داعش در افغانستان را به شکل مبالغه آمیز تبلیغ می کند و در این راستا چندین هدف را تعقیب می کند.

به گفتۀ آقای روتیگ، مسکو تلاش می کند تا کشور های غربی دخیل در قضیۀ افغانستان را ناکام جلو دهد و در عین حال تلاش می کند تا جمهوریت های آسیای مرکزی را که در گذشته بخشی از اتحاد شوروی بودند، ترغیب کند تا با مسکو در قسمت مبارزه بر ضد داعش، همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG