لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: بوچا باید به 'نماد عدالت' تبدیل شود


ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز جمعه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) در سالگرد آزادی شهر بوچا در شمال غرب کیف، خواستار تبدیل شدن این شهر به "نماد عدالت" شد.

زیلینسکی در نشستی در کیف در مورد جنایات بوچا گفت: "ما باید هر کاری انجام دهیم تا بوچا نماد عدالت باشد... ما می‌خواهیم که هر قاتل، جلاد و تروریست روسی پاسخگوی جنایات شان قرار داده شوند."

رییس جمهور اوکراین امروز همراه با رهبران کروویشیا، مولداوی، سلواکیا و سلوونیا از شهرک بوچا بازدید کرد.

پس از آنکه قوای روسیه از منطقهٔ بوچا عقب‌نشینی کرد،‌ مقام‌های اوکراینی اجساد صد‌ها غیر نظامی را در منطقه کشف کردند و شواهدی مبنی بر جنایات از جمله شکنجه، تجاوز جنسی و اعدام غیرنظامیان به دست آمد که باعث توجه جهانیان به این شهر شد.

اوکراین ادعا کرده است که حدود ۱۴۰۰ غیر نظامی در اطراف بوچا و ۶۳۷ غیرنظامی در خود شهرک بوچا کشته شده اند.

مقامات اوکراینی کشته شدن غیر نظامیان در شهرک بوچا را نسل کشی خواندند و از محکمه بین المللی جرایم (محکمهٔ هاگ) خواستند تا در مورد تحقیقات کند، اما کرملین می‌گوید که در این کشتارها نقشی نداشته است و آن را "صحنه سازی" و "جعلی" خوانده است.

زیلینسکی گفت: "آنچه در بوچا رخ داد، اردوی روسیه هر کجا که می‌رود این کار را انجام می‌دهد."

او گفت که فاجعه بوچا نمونه‌ای از "خشونت نسل کشی سیستماتیک است که اصل اعمال روسیه در تمام سرزمین های اشغالی اوکراین را نشان می‌دهد."

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز عصر جمعه در یک پیام ویدیویی گفت که ایالات متحده "تا زمانی که لازم باشد به تلاش برای پاسخگویی و عدالت ادامه خواهد داد."

او در تویتی گفت: "وحشتی که روسیه بر بوچا تحمیل کرد و همچنان به سایر شهرهای اوکراین وارد می‌کند، غیرقابل قبول است. ما اوکراینی هایی را که رنج کشیده اند و به قتل رسیده اند، فراموش نخواهیم کرد. ما به کشورها و سازمان‌های سراسر جهان می‌پیوندیم تا برای پاسخگویی و عدالت برای اوکراینی‌ها تلاش کنیم."

امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز جمعه مسکو را متهم کرد که جنایات جنگی در اوکراین را "اجازه و حتی تشویق" کرده است.

او در یک پیام ویدیویی که در نشست کیف پخش شد، گفت: "تجاوز روسیه به جنایات جنگی سیستماتیک علیه اوکراین و جمعیت آن انجامیده است."

نیروهای روسی چند هفته پس از حمله به اوکراین، بوچا را اشغال کردند و حدود یک ماه در آنجا ماندند. هنگامی که نیروهای اوکراینی شهر را پس گرفتند، با صحنه‌های وحشتناکی از جمله اجساد زن‌ها و مرد‌ها با لباس‌های غیرنظامی در جاده‌ها و خانه‌ها روبرو شدند.

اجساد دیگری نیز در گور‌های دسته جمعی پیدا شد. طی هفته‌ها و ماه‌های بعد صدها جسد دیگر از جمله جسد کودکان کشف شد.

روسیه اتهام کشتار غیرنظامیان در منطقهٔ بوچا را رد کرده و آنرا "جعل وحشتناک" عنوان کرده که هدف آن تحقیر قوای روسیه در اوکراین است.

XS
SM
MD
LG