لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: بیش از این توقع ندارم اوکراین منحیث عضو ناتو پذیرفته شود


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که بیش از این انتظار ندارد که کشورش منحیث عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرفته شود.

رییس جمهور زیلینسکی گفته است که به سایر گزینه و راه‌ها تمرکز دارد تا از کشورش در مقابل تهاجم روسیه دفاع کند.

آقای زیلینسکی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ABC امریکا گفته است: "مدت‌ها پیش، پس از اینکه در مورد این سوال متوجه شدیم، سرد شدم...[زیرا] ناتو آماده نیست اوکراین را بپذیرد. متحدین از مسایل جنجال برانگیز و مقابله با روسیه ترس دارند."

با وجود موقف‌گیری‌های شدید جامعهٔ بین‌المللی به خصوص غرب در برابر تهاجم روسیه به شمول تعزیرات شدید بر مسکو، این سومین‌بار است که رییس جمهور زیلینسکی به گونهٔ ضمنی از غرب و ناتو انتقاد کرده است.

یک روز پس از حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین، آقای زیلینسکی در یک تویت نوشت که کشورش در مقابل تهاجم نظامی روسیه "تنها مانده" است.

قبل از این، رییس جمهور اوکراین خطاب به کشورهای غربی گفته بود که اگر حریم فضایی اوکراین را در مقابل روسیه مسدود نکنند و طیاره به کشورش فراهم نکنند، غرب نیز می‌خواهد "ما به تدریج کشته شویم."

کشورهای غربی در پی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، تعزیرات شدید را بر مسکو وضع کردند.

شماری از تحلیلگران گفته اند که این اظهارات آقای زیلینسکی به مثابهٔ تمایل وی برای مذاکره با روسیه است، کشوریکه از دیر زمان خواهان این بوده است که اوکراین از آرزوی پیوستن با ناتو صرف نظر کند.

زیلینسکی در این مصاحبه گفته است که او "آمادهٔ دیالوگ" است، اما در عین حال از اروپا و امریکا خواسته است تا حمایت‌ شان را از اوکراین افزایش بدهند.

رییس جمهور اوکراین گفته است: "ما مکانی در اروپا استیم،‌ مکانی برای آزادی، منطقهٔ آزادی. زمانیکه محدود‌ه‌های حقوقی و آزادی نقض و متوقف می‌شوند،‌ شما باید از ما محافظت کنید،‌ زیرا ما در قدم نخست قرار داریم و شما در قدم دوم قرار دارید."

در همین حال، استخبارات ایالات متحده گفته است که ناکامی روسیه در اوکراین توام با وضع تعزیرات فلج کنندهٔ بر آن کشور، ممکن رییس جمهور ولادیمیر پوتین را وا دارد تا در هفته‌های آینده، حملات سنگین‌تر را بر اوکراین به خصوص در کیف، پایتخت آن کشور انجام بدهد.

مقام‌های استخباراتی ایالات متحده روز سه شنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) در جلسهٔ استماعیهٔ کانگرس امریکا به استناد ارزیابی‌های استخباراتی گفتند که با وجود مقاومت شدید و موثر اوکراینی‌ها،‌ شماری از شهر‌های آن کشور احتمالاً در برابر حملات تهاجمی روسیه با ناامیدی مواجه شوند.

در همین حال، ایالات متحده اعلام کرده است که دو سیستم میزایل‌های دفاعی نوع Patriot خود را به پولند انتقال داده است.

سیستم دفاعی میزایل های ساخت ایالات متحده که قادر است که میزایل های کوتاه برد، طیاره های نظامی و میزایل کروز را قبل از رسیدن به هدف، نابود کند
سیستم دفاعی میزایل های ساخت ایالات متحده که قادر است که میزایل های کوتاه برد، طیاره های نظامی و میزایل کروز را قبل از رسیدن به هدف، نابود کند

فرماندهی ایالات متحده در اروپا گفته است که این اقدام پیشگیرانه به دستور لوید آستن،‌ وزیر دفاع ایالات متحده، صورت گرفته است تا در مقابل هرگونه تهدید احتمالی علیه امریکا و متحدین آن مقابله صورت بگیرد.

آدم میلر، سخنگوی فرماندهی ایالات متحده در اروپا گفت: "[این سیستم] کاملاً دفاعی است و به گونه‌ای طراحی شده است تا [امریکا و متحدین آن] محافظت شوند. هر گامیکه بر می‌داریم،‌ قصد دفع تجاوز را داریم و به متحدین ما اطمینان مجدد می‌دهیم."

سیستم دفاعی میزایل‌های نوع Patriot ساخت ایالات متحده قادر است تا میزایل‌های بالستیک کوتاه برد، طیاره‌های پیشرفته و میزایل‌های کروز را قبل از رسیدن به هدف، نابود کند.

XS
SM
MD
LG