طالبان: در دو روز گذشته ۶۶۶۰ مهاجر افغان جبراً از ایران اخراج شدند

عکس:‌آرشیف

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان گفته است که در یک ماه گذشته ۲۲۳۴۰ مهاجر افغان، عمدتاً به زور، از ایران به افغانستان برگردانده شده اند.

وزارت امور مهاجرین روز پنجشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) گزارش داد که تنها در یک روز گذشته ۲۹۶۳ مهاجر از طریق مرز نیمروز از ایران به افغانستان برگشته اند که از آن جمله ۲۲۶۱ نفر آن جبراً اخراج شده اند.

به گفته وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، روز سه شنبه ۱۶ حمل نیز ۴۸۹۶ مهاجر افغان داوطلبانه و جبراً به افغانستان بازگردانده شده اند که از این میان ۴۳۹۹ نفر، به شمول زنان و کودکان، جبراً و ۴۹۷ آنان داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان همچنین گفته است که از تاریخ شش الی ۱۲ ماه جاری ۱۴۴۸۱ مهاجر از طریق بندر اسلام قلعهٔ هرات وارد افغانستان شده اند. به گفتهٔ این وزارتخانه ۴۸۶۲ نفر آنان جبراً و متباقی داوطلبانه به افغانستان باز گشته اند.

آمار ارایه شدۀ از سوی حکومت طالبان در خصوص عودت مهاجران افغان از ایران نشان می‌دهد که روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران شدت گرفته است.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان گفته است که با این مهاجران در زمان برگشت از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت کمک صورت گرفته است.

اخیراً کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از افزایش مهاجرت از افغانستان به دلیل هراس روز افزون از سقوط اقتصادی در این کشور هشدار داده و گفته بود که در سال گذشتۀ میلادی، دست‌کم ۵۰۰هزار نفر از افغانستان به ایران مهاجر شدند.

ایران در حالی تلاش‌هایش را برای اخراج مهاجرین افغان از آن کشور افزایش داده است که پیش از این، برخی از مهاجرین افغان گفته بودند که گشت و گذار پولیس این کشور برای بازداشت شهروندان افغان بیشتر شده است.

آنان همچنین گفتند که مهاجرین افغان پیش از منتقل شدن به مرز افغانستان، در "بازداشتگاه‌های مزدحم و کثیف در ایران" نگهداری شده و مسوولان ایرانی با آنان بدرفتاری کرده اند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی اند.

حمله در مشهد

بر اساس آمار ارایه شده از طالبان نشان می‌دهد که در پی حملۀ یک مهاجم بر سه روحانی ایرانی در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد ایران، روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران شدت کسب کرده است.

مهاجمی که به نقل از رسانه‌های ایرانی عبداللطیف مرادی نام داشته و اوزبیک تبار است، روز سه شنبه در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد با چاقو بر سه روحانی ایرانی حمله کرد که در این رویداد یک روحانی کشته شد و دو تن دیگر آنان زخمی شدند.

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایران روز پنج‌شنبه گزارش داده است که حجت‌الاسلام صادق دارابی، روحانی ایرانی که در حملۀ حرم امام رضا زخمی شده بود، به دلیل شدت زخم‌هایش جان باخته است.

حکومت طالبان این حمله را محکوم کرده و گفته است که این رویداد ربطی به افغانستان و افغان‌ها ندارد.

ذبیح الله مجاهد ناوقت روز چهار شنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) درصفحهٔ تویتر خود نگاشت: "امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌نماید."

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته اند که این مهاجم شهروند افغانستان بوده است، اما مقام‌های ایرانی تا کنون افغان بودن او را تاکید نکرده و تنها گفته اند و که وی یکسال پیش به گونۀ غیرقانونی از پاکستان وارد ایران شده بود.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران نیز روز پنجشنبه ۱۸ حمل، حملۀ اخیر در حرم امام رضا در شهر مشهد ایران را "ساختۀ دست غرب" عنوان کرده و گفت که این رویداد در جایگاه ملت افغانستان نزد ایران عیب و خللی وارد نمی‌کند.

در پی رویداد در حرم امام رضا در مشهد، شماری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی نیز گفته اند که روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران شدت یافته و شماری هم ادعا کرده‌اند که شماری از مهاجران افغان مقیم ایران در کوچه و بازار از سوی شهروندان عادی ایران آزار و اذیت و حتا لت و کوب شده اند.