بایدن نسبت به 'تغییر باورهای بنیادی طالبان' نامطمین است

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که طالبان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شوند یا خیر.

آقای بایدن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی ای‌بی‌سی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر باورهای بنیادی طالبان گفت که مطمین نیست که طالبان باورهای بنیادی خود را تغییر داده باشند، بلکه به آن متعهدتر نیز شده اند.

رییس جمهور بایدن گفت که طالبان با نحوی بحران وجودی در تقلا اند که آیا آن گروه می‌تواند نیازمندی‌ها برای تداوم اقتدار و تسلط شان را فراهم کند.

آقای بایدن گفت: "آنان [طالبان] به این موضوع اهمیت می‌دهند که آیا غذایی برای خوردن دارند، آیا درآمدی دارند...که بتوانند با آن چرخۀ اقتصادی را به گردش آرند، به این موضوع اهمیت می‌دهند که آیا می‌توانند اجتماعی را که به ادعای آنان بسیار مراقب آنند، منسجم نگهدارند یا خیر."

رییس جمهور بایدن با بی‌باوری نسبت به تحقق یافتن این امور گفت: "روی هیچ‌کدام اینها حساب نمی‌کنم."

با اینحال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نخستین کنفرانس خبری خود از ارادۀ آن گروه مبنی بر عفو عمومی، تشکیل حکومت همه‌شمول، آزادی رسانه‌ها و تضمین از حقوق زنان به شمول حق تحصیل و کار بر بنیاد اصول اسلامی خبر داد.

طالبان در زمان حاکمیت قبلی خود در افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ محدودیت شدید بر زنان وضع کرده و به آنان اجازۀ تحصیل، کار و حتا بیرون برآمدن از خانه بدون محرم شرعی را نداده بودند.

رییس جمهور ایالات متحده تاکید کرد که برای کسب اطمینان از تامین حقوق زنان در افغانستان، به فشارهای اقتصادی و دپلوماتیک نیاز است نه نیروی نظامی.