اوکراین به افغانستان ۳۰ هزار تن غله اهدا کرد

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، آن کشور دستخوش بحران شدید بشری شده است، عکس آرشیف

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که اوکراین برای رسیدگی به بحران بشری موجود در افغانستان، ۳۰ هزار تن غله به این کشور اهدا کرده است.

وزیر خارجۀ امریکا که در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، میزبان نشستی در مورد مصوونیت غذایی در جهان بود، در یک پیام تویتر از کمک غذایی اوکراین به افغانستان خبر داد.

آقای بلینکن نوشت: "با وصف مشقت ناشی از تهاجم ظالمانۀ روسیه، اوکراین ۳۰ هزار متریک تن غله را از طریق برنامۀ غذایی جهان به افغانستان اهدا کرده است تا بحران بشری را در آن کشور تسکین ببخشد."

آقای بلینکن در ادامۀ این تویت نوشته است که اوکراین همچنین ۵۰ هزار متریک تن غله را به اتیوپیا و سومالیا نیز کمک کرده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان که منجر به توقف کمک‌های خارجی به دولت افغانستان و نیز انجماد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در خارج شد، این کشور دستخوش بحران شدید و کم پیشینۀ بشری و اقتصادی شده است.

به تازگی ملل متحد با نشر گزارشی هشدار داده است که قرار است تا نومبر سال جاری، حدود شش میلیون نفر در افغانستان از رهگذر گرسنگی در وضعیت عاجل قرار خواهند گرفت.

در این گزارش آمده است که پس از ماه نومبر که فصل زمستان در افغانستان است، احتمالاً عدم مصوونیت غذایی شدید و مرگ و میر فزاینده به دلیل گرسنگی مفرط و سرمای زمستان، افزایش یابد.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غله در جهان است که پس از تهاجم نظامی روسیه بر این کشور، روند صادرات غله از این کشور به خارج از سوی روسیه متوقف و منجر به بحران شدید کمبود غذا در جهان شد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده با اشاره به بحران جهانی غذا گفت که تمدید توافقنامۀ بین روسیه و اوکراین برای صادرات غله‌جات اوکراین به خارج که به میانجیگری سازمان ملل متحد صورت گرفت، راهی برای رسیدگی به این بحران است.