رئیس CIA نوار صوتی کشته شدن خاشقجی را شنیده است

انتظار میرود که جینا هسپل، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی.آی.ای، امروز در مورد جزئیات قضیۀ خاشقجی، به دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، وضاحت بدهد.

جینا هسپل، ارشدترین مقام استخبارات ایالات متحده، اخیراً به ترکیه سفر کرده بود و گفته شده است که نوار صوتی شکنجه و کشته شدن خاشقجی را نیز شنیده است.

قبل از این رئیس جمهور ترمپ گفته بود که اگر ترکیه نوار صوتی و ویدیویی شکنجه و کشته شدن خاشقجی را داشته باشد، آن را با ایالات متحده نیز شریک کند.

دونالد ترمپ که مکرراً عربستان سعودی را یک متحد مهم توصیف کرده است، به نظر میرسد که شک و تردیدش روی نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در قضیۀ جمال خاشقجی بیشتر شده است.

دونالد ترمپ به روزنامۀ وال استریت ژورنال گفته است که "خوب، در حال حاضر امور را ولیعهد در آنجا به پیش میبرد. او امور را به پیش میبرد و اگر هرکس در این قضیه دست داشته باشد، خودش خواهد بود."

اما ولیعهد عربستان سعودی، کشته شدن منتقد اش، جمال خاشقجی را یک جرم شنیع و غیرقابل توجیه عنوان کرده است.

جرم پلان شده

لوی څارنوالی عربستان سعودی گفته است که کشتن جمال خاشقجی، از قبل طرح ریزی شده بود.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی به قول از لوی څارنوال آن کشور گزارش داده است که پس از اسناد و شواهد بدست آمده از تحقیقات مشترک میان عربستان سعودی و ترکیه، تحقیق کنندگان به این نتیجه رسیده اند که کشتن خاشقجی یک "جرم از قبل پلان شده" بود.

قبل از این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به روز سه شنبه گفت که مقامات عربستان سعودی، کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد ولیعهد آن کشور را از قبل پلان کرده بودند.

اما وزارت خارجۀ عربستان سعودی، کشته شدن خاشقجی را یک "اشتباه جدی" خوانده، ولی گفته است که هیچ ربطی به ولیعهد آن کشور ندارد.

جمال خاشقجی به تاریخ دوم اکتوبر پس از ورود به قونسلگری عربستان سعودی در استانبول، ناپدید شد.

ریاض که ابتدا آگاهی یا دست داشتن در کشته شدن خاشقجی را رد میکرد، بلاخره هفتۀ گذشته تائید کرد که خاشقجی پس از آنکه در داخل قنسولگریش درگیر شد، کشته شده است.

Your browser doesn’t support HTML5

رئیس CIA نوار صوتی کشته شدن خاشقجی را شنیده است