لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها در پی اعتراف ریاض به کشتن خاشقجی


جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود
جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود

اعتراف ریاض در مورد کشته شدن جمال خاشقجی، خبرنگار واشنگتن پست، در داخل قنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول، واکنش های گسترده را بر انگیخته است.

عربستان سعودی که در آغاز کشته شدن خاشقجی را در داخل قنسولگری خود در استانبول رد می‌کرد، بلاخره صبح شنبه تصدیق کرد که این خبرنگار منتقد ریاض، پس از آنکه در داخل قنسولگری درگیر شد، کشته شده است.

مقام‌های استخباراتی عربستان سعودی گفته اند که ۱۸ مظنون سعودی در پیوند با این رویداد بازداشت شده است.

جمال خاشقجی، منتقد سرسخت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به تاریخ دوم اکتوبر به خاطر گرفتن اسناد ازدواج اش به قونسلگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به این مکان، دیگر دیده نشده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، گفته است که اعلامیۀ ریاض مبنی بر بازداشت عاملان کشتن خاشقجی "گام نخست خوب" است. با اینحال، شماری از قانونگذاران امریکایی گفته اند که این ادعای سعودی معتبر نبوده و به گونه‌ای طراحی شده است تا محمد بن سلمان را در این قضیه بی گناه جلوه دهد.

وزارت خارجۀ بریتانیا گفته است که کشتن خاشقجی "عمل هولناک" است و عاملان آن باید محاکمه شوند.

همزمان با این، احزاب مخالف سیاسی بریتانیا – حزب کارگر و حزب لبرال دیموکرات – از حکومت آن کشور خواسته اند تا فروش اسلحه را به عربستان سعودی به تعلیق درآورد.

سرمنشی سازمان ملل متحد نیز گفته است که به خاطر "کشتار خشونتبار" خاشقجی "به شدت ناراحت" شده است.

ستیفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفته است که انتونیو گوتیرش، سرمنشی این سازمان "با تاکید بر ضرورت تحقیقات فوری، فراگیر و شفاف در پیوند با قضیۀ مرگ خاشقجی، خواستار حسابدهی کامل مسوولان" آن شده است.

سازمان عفو بین المللی گفته است که "بی طرفانه" بودن تحقیقات عربستان سعودی در پیوند با قضیۀ خاشقجی زیر سوال قرار گرفته است. این نهاد حقوق بشری گفته خواستار "تحقیقات بی طرفانه و مستقل از سوی ملل متحد" شده تا "چگونگی این رویداد مشخص شده و عدالت تامین شود".

XS
SM
MD
LG