پمپیو در دوحه: افغان‌ها فصل آیندۀ تاریخ کشور شان را خواهند نوشت

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده در مراسم آغاز نشست مذاکرات صلح افغانستان گفت که دو جناح از طریق مذاکرات، فرصت حل اختلافات و رسیدن به توافق صلح‌آمیز را با توجه به منفعت افغان‌ها دارند.

نشست مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان روز شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) آغاز شد.

آقای پمپیو گفت که ایالات متحده خواهان افغانستان "مستقل، متحد و دموکراتیک" است.

آقای پمپیو گفت: "چگونگی نظام سیاسی آینده، انتخاب شما است... ما باور داریم که حفظ حقوق همۀ افغان‌ها بهترین روش برای پایان خشونت است؛ اما فقط می‌توانم تقاضا برای حفظ این موارد کنم. فصل بعدی تاریخ را شما خواهید نوشت. امیدواریم که فصل آشتی و پیشرفت باشد؛ نه تاریخچۀ دیگر از اندوه و خونریزی."

وزیر خارجه ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که هیات‌های مذاکراتی حکومت افغانستان و طالبان، پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دو دهۀ اخیر در افغانستان را حفظ و توسعه ببخشند.

آقای پمپیو از هیات‌ حکومت افغانستان و طالبان خواست که دیدگاه‌های تمامی گروه‌ها در افغانستان به شمول زنان، اقلیت‌ها و قربانیان را در مذاکرات شریک سازند.

اما آقای پمیپو هشدار داد که چگونگی نتیجه گفتگوهای بین‌الافغانی، روی میزان کمک‌های آینده ایالات متحده به افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گروه‌های مذاکره کننده را مخاطب قرار داد و گفت:"در جریان گفتگوها ممکن با چالش‌های زیادی روبرو شوید... بنابر این، از این فرصت استفاده کنید، روند را حفظ نمایید، به همدیگر احترام بگذارید، صبور باشید و به سرانجام رسانیدن این ماموریت تمرکز کنید."

از سوی دیگر، وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد که کشورش حمله یازده سپتمبر را "هرگز" فراموش نخواهد کرد.

آقای پامپیو از طالبان برای قطع روابط شان با "گروه‌های تروریستی بین‌المللی به شمول القاعده" سپاس‌گزاری کرد و تاکید نمود که افغانستان نباید بار دیگر پایگاه گروه‌های هراس‌افگن شود که سبب ایجاد تهدید به کشورهای دیگر گردد.

در این نشست، وزیران خارجه قطر، ناروی، ترکمنستان، چین، اوزبیکستان، اندونیزیا، ترکیه، هند، پاکستان، جاپان، آلمان، اسپانیا، فنلند، بریتانیا، منشی عمومی ناتو، ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی نیز سخنرانی کردند.

وزیران خارجه این کشورها، حمایت شان را از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی اعلام کردند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفت که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و برای تامین صلح و ثبات در این کشور، باید روی راه حل سیاسی تمرکز شود.

آقای قریشی، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را نتیجه تلاش مشترک با افغانستان خواند و افزود که پاکستان با حمایت از مذاکره و کاهش خشونت‌ها همواره در کنار افغان‌ها بوده است.

وزیرخارجه پاکستان هشدار داد که گروه‌هایی در داخل و خارج افغانستان برای ایجاد چالش در برابر گفتگوهای صلح تلاش خواهند کرد؛ اما گفت که باید با "هوشیاری" از آن جلوگیری شود.

وزیر خارجه قطر از کشورهای متحد افغانستان خواست که از روند صلح این کشور، حمایت کنند.

وزرای خارجۀ هند، ازبیکستان و ترکمنستان گفتند که حاضر اند روند صلح افغانستان را کمک کنند و در پیشرفت اقتصادی این کشور سهم گیرند.