اردوی پاکستان رهنمای طالبان است - صالح

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر اسلام‌آباد را به پشتیبانی از طالبان متهم کرده و گفته است که هسته‌های ویژه ستردرستیز پاکستان رهنمای این گروه در جنک افغانستان اند.

امرالله صالح روز دوشنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) در صفحۀ فیسبوک خود، طالبان را به سه دستۀ تقسیم کرده و گفته است که نیروهای "اصلی وتعلیم‌دیدۀ این گروه" روابط مستقیم با اردوی پاکستان دارند.

آقای صالح نگاشته است که نیروهای تعلیم‌دیده طالبان "به صورت مستقیم از جانب مفرزه‌ها و هسته‌های خاص ستردرستیز پاکستان از پشاور – کویته و نقاط دیگر رهنمایی می‌شوند."

او همچنین نگاشته است این گروه که "قوت اصلی دشمن است از دید تعلیمات شباهت زیاد به لشکر طیبه دارد و لشکر طیبه در کمپ‌های رسمی اردوی پاکستان تعلیمات می‌بینند."

این در حالی است که پاکستان همواره اتهامات تعلیم و تجهیز گروه طالبان را رد کرده است، اما می‌پذیرد که بر این گروه نفوذ داشته است.

با آنهم در حالی که جنگ در افغانستان شدت گرفته و مذاکرات صلح نیز معلق مانده است، مقامات استخباراتی و نظامی پاکستان در آغاز ماه جاری گفتند که نفوذ خویش بر گروه طالبان را از دست داده اند.

فیض حمید، رییس اداره استخبارات پاکستان و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان به تاریخ اول جولای (۱۰ سرطان) در یک جلسه هشت ساعته پشت درهای بسته به قانونگذاران این کشور گفتند که پاکستان تلاش دارد تا طالبان را به یافتن راه حل سیاسی ترغیب کند، اما نفوذ این کشور بر طالبان رو به زوال است.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان اضافه کرده که در حال حاضر، تجهیزات نظامی را که نیروهای امینتی و دفاعی افغان در اختیار دارند، پیشرفته‌تر از سلاح‌های است که "پاکستان در دسترس طالبان قرار داده است".

آقای صالح تاکید کرده که "حاکمیت این گروه در افغانستان ناممکن است، حتا اگر طالبان، بخش‌های بیشتر را در کنترول خود درآورند.

روز گذشته نیز معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت که با برخی از پیشرفت‌های طالبان، در اظهارات رهبران، به ویژه عناصر ایالتی و دولتی پاکستانی "خوشحالی و هیجان" دیده می‌شود.

آقای صالح در یک پیام تویتر نوشت که رهبران پاکستانی یک بار دیگر "تنش‌ را با جنگ و یک گروه را با یک ملت" به اشتباه می‌گیرند.

مقامات پاکستانی که همواره به اظهارات مقامات افغان واکنش نشان می‌دهند تا اکنون در مورد این اتهامات تصبره نکرده اند.