لینک های دسترسی

Breaking News

تحولات مصر و موقف ایالات متحده


پس از آنکه اردوی مصر محمد مرسی رئیس جمهور آن کشور را از قدرت برکنار کرد، سیاست خارجی رئیس جمهور بارک اوباما در قبال مصر در موضع دشواری قرار گرفته است. قصر سفید در حال حاضر مصروف بررسی چگونگی ترغیب همزمان دیموکراسی و ثبات در مصر می باشد.

سه روز پس از برکناری محمد مرسی، هنوز هم مصر شاهد درگیری های شدید بین هواداران و مخالفان او می باشد - نشانۀ از اختلاف عمیق در آن کشور که برای سیاست گذاران ایالات متحده نیز درد سر ساز شده است. به گفتۀ مقامات مصر شمار تلفات درگیری ها به ۳۶ نفر رسیده و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی گردیده است.

پس از برکناری رئیس جمهور محمد مرسی توسط لوی درستیز نیروهای مسلح مصر، رئیس جمهور اوباما تا حال یک بار در ملای عام صحبت نموده اما از آنچه بسیاری آنرا یک "کوتادی نظامی" در مصر می خوانند، یاد آوری نکرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده بروز چهارشنبه طی صدور یک بیانیۀ کتبی "نگرانی عمیق اش" را از اقدام نظامیان مصر ابراز نمود. او از اردوی مصر خواست تا "قدرت کامل را بزودترین فرصت ممکن به یک حکومت منتخب ملکی" بصورت مسوؤلانه آن واگذار نماید.

برخی بیانیۀ رئیس جمهور اوباما را انتقاد از برکناری محمد مرسی تعبیر می کنند، اما برخی دیگر واکنش مقامات امریکایی را به عنوان نشانۀ از حمایت قصر سفید از اقدام نظامیان مصر می دانند.

جان التمن رئیس انستتیوت شرق میانه در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی می گوید که ایالات متحده باید با نظامیان مصر روابط خود را حفظ نماید. او همچنین افزود که ایالات متحده روابط خود را با جامعه تجارت پیشه و اکادمیک مصر باید بیشتر گسترش دهد چون به گفتۀ او سیاست در مصر در سال های آینده در حال تحول است.

مصر یکی از متحدین قوی ایالات متحده در منطقه است. ایالات متحده به مصر سالانه بیش از ۱،۵میلیارد دالر کمک می کند که بیشتر آن به نظامیان مصر داده میشود. به اساس قوانین ایالات متحده کمک های آن کشور به هر کشوری که در آن یک حکومت منتخب توسط کودتای نظامی سرنگون میشود، باید قطع گردد. رئیس جمهور اوباما در بیانیۀ اش از استفاده واژه "کودتا" در مورد اقدامات نظامیان مصر اجتناب نمود.

پس از اعتراضات گستردۀ مردمی در برابر حسنی مبارک - رئیس جمهور پیشین مصر و یکتن از رهبران متحد ایالات متحده - که بلاخره مجبور به استعفای او شد، ایالات متحده یکبار دیگر در موقف دشواری قرار گرفته است.

این در حالیست که هزاران تن بروز جمعه در کابل و استانبول به طرفداری از محمد مرسی و حزب اخوان المسلمین دست به مظاهرات صلح آمیز زدند.

از سوی دیگر مقامات قضایی مصر می گویند که هفته آینده تحقیقات علیه محمد مرسی و سایر اعضای اخوان المسلمین را به اتهام توهین به قوه قضایه مصر آغاز خواهند نمود.
 سیاست خارجی رئیس جمهور بارک اوباما در قبال مصر
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00
XS
SM
MD
LG