لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: انسداد راه اکمالاتی پاکستان را صدمه می زند


اندرز فو رسموسن منشی عمومی ناتو
اندرز فو رسموسن منشی عمومی ناتو
در حالیکه برخی از سیاستمدارن پاکستان در واکنش به حملات طیاره های بدون سرنشین امریکا بر قلمروشان خواستار مسدود کردن راه اکمالاتی ناتو در افغانستان اند اندرز فو رسموسن، منشی عمومی ناتو، در سخنرانی ماهانه اش به روز دوشنبه گفت باز بودن این راه و اکمالات نیرو های ناتو به نفع پاکستان نیز میباشد. سرمنشی ناتو گفت باور دارد که مقامات پاکستانی راه اکمالاتی و ترانزیتی را باز نگه خواهند داشت " زیرا این به نفع پاکستان هم است که در امنیت و ثبات منطقه نقش مثبت داشته باشد."

به اساس گزارش روزنامه نیویارک تایمز تحریک انصاف پاکستان، حزب حاکم در ایالت خیبرپشتونخوا، دیروز رای داد که از تاریخ بیست نومبر راه اکمالاتی بر روی تدارکات قوای ناتو مسدود گردد. آنها میگویند تا زمانیکه ایالات متحده امریکا حملات طیارات بی سرنشین را در مناطق قبائیلی توقف ندهد این راه مسدود خواهد بود. ولی این فیصله حزب عمران خان فوراً راه را بر روی تدارکات ناتو مسدود نمی کند . این تصمیم برای فشار بر حکومت نواز شریف اتخاذ گردیده تا حملات طیاره های بی سرنشین امریکایي پایان یابد. حکومت نواز شریف طرفدار مسدود شدن راه تدارکاتی قوای ناتو نمی باشد.

نواز شریف صدراعظم پاکستان می گوید که، بدون در نظرداشت کشته شدن حکیم الله محسود در حملۀ طیارۀ بدون سرنشین ایالات متحده، روند مذاکرات صلح را با طالبان پاکستانی به پیش خواهد برد " حکومت ما به گونۀ قاطع مصمم است تا به خونریزی و خشونت نقطۀ پایان بگذارد، اما این کار یک شبه نیست و نه هم با فشار های غیر عاقلانه بر ضد شهروندان ما انجام می شود. نخست از همه باید تمام تلاش ها در جهت کشاندن عناصر مغشوش و منحرف شدۀ اجتماعی در یک مسیر واحد، سوق داده شود."

توطئه بزرگ
اسلام گرایان برجسته پاکستانی متعلق به شورای دفاع پاکستان بروز دوشنبه کشتن رهبر طالبان توسط طیاره بدون سرنشین امریکا را شدیداً محکوم کردند. حافظ سید، رهبر گروه لشکر طیبه که واشنگتن برای کمک در دستگیری اش پاداش ١٠ میلیون دالری گذاشته و توسط هند متهم به طراحی حمله سال ٢٠٠٨ بر ممبی است، میگوید" از سه سال بدینسو شورای دفاع پاکستان میگوید که حملات طیاره های بدون سرنشین یک توطئه بزرگ برای از بین بردن اساسات پاکستان است. امروز نگرانی های ما درست ثابت گردید. به مجرد اینکه مذاکره با طالبان به سمت درست قرار گرفت، حمله صورت گرفت."

مولانا سمیع الحق یک روحانی افراط گرا ، که به پدر طالبان شهرت دارد، میگوید تمام مساعی به خاطر یک حمله طیاره بی پیلوت ضایع گردید" این حمله بر صلح و همبستگی پاکستان بود. این حمله بر همه احزاب سیاسی پاکستان بود که در تمام اعلامیه های که توسط مجلس به تصویب رسید در آن گفته بودند راه حل برای پایان خشونت در این کشور از طریق مذاکرات است."

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، به روز دوشنبه در جریان سفرش به شرق میانه و شماری از کشور های عربی از حمله طیاره بدون سرنشین، که باعث کشته شدن حکیم الله محسود شد، دفاع کرد. با آن که پاکستان این حمله را عامل فروپاشی مذاکرات صلح عنوان کرده و محکوم کرد آقای کری اضافه نمود که واشنگتن در برابر هر نوع نگرانی پاکستان حساس است.

پاکستان مسیر اصلی اکمالات به شمول مواد غذایی، آب اشامیدنی و مواد سوخت برای نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان است. مسدود شدن این راه ممکن نه تنها یک اخلال جدی برای ایالات متحده بلکه به نیروهای غربی مستقر در افغانستان باشد که تا پایان سال اینده برای خروج از ان کشورامادگی میگیرند.
XS
SM
MD
LG