لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: امضای موافقتنامه امنیتی برای تعین اینده شمولیت ما الزامیست


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده برای اشتراک در نشست دو روزه وزرای خارجۀ کشور های عضو پیمان ناتو به بروکسل سفر نمود. در این جلسات مسأله به تاخیر افتادن امضای توافقتنامه امنیتی بین ایالات متحده و افغانستان در صدر اجندای مذاکرات قرار دارد.

اندرس فو رسموسن، منشی عمومی ناتو قبل از آغاز جلسات رسمی بیان داشت که اگر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، موافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی را با ایالات متحده امضا نکند، ناتو بعد از ختم سال ۲۰۱۴، قادر به انجام ماموریت مشورتی و تعلیمات غیر نظامی در افغانستان نخواهد گردید.

منشی عمومی ناتو بروز ابراز امیدواری کرد که آقای کرزی این توافقنامه را امضا کند زیرا ناتو نیاز دارد که چوکات کاری قانونی خود آن سازمان را برای مساعدت به نیرو های افغان، بعد از خروج نیرو های محاربوی، ترتیب دهد. وی تاکید کرد که اگر موافقتنامه امنیتی امضا نگردد ما نمی توانیم یک چوکات کاری قانونی را نهایی سازیم و ناتو به یک موافقتنامه برای تعین موقف نیرو های خود نیاز دارد.

نشست وزرای خارجه ناتو به تعقیب برگزاری لویه جرگه مشورتی در افغانستان در مورد امضای موافتنامه دوجانبه امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا صورت می گیرد. جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید امضای این موافقتنامه آینده افغانستان را تضمین می کند. وی تاکید ورزید که در حالیکه موقف ایالات متحده در مورد واضح است، موقف افغانستان نیز باید واضح باشد

ناتو خواهان امضای هر چه زودتر موافقتنامه امنیتی شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:00 0:00



مفسرین معتقدند که تاخیر در امضای موافقتنامه ممکن میلیارد ها دالر کمک های انکشافی و سرمایه گذاری های خارجی را در افغانستان با خطر مواجه سازد. پساکی می گوید این توافقتنامه برای پلان ها در مورد دوام موجودیت عساکر پس از سال دو هزار و چهارده بسیار مهم است.

جان کری وزیر خارجه امریکا پس از جلسه ناتو در براسل، برای شمولیت مالدیو در اتحادیه اروپایی، به آن کشور سفر خواهد نمود و بعدا جهت مذاکره با رهبران اسرائیل و فلسطینیان عازم اسرائیل می گردد.

XS
SM
MD
LG