لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای ملل متحد برای تخریب عاجل سلاح کیمیایی سوریه


رئیس ماموریت تخریب سلاح کیمیایی سوریه می گوید که کم از کم شانزده کانتینر مواد کیمیایی که منتظر خروج از سوریه می باشد، در مناطق مورد منازعه نزدیک دمشق قرار دارد و در حال حاضر دسترسی به آن مقدور نیست.

سِگرِد کآگ، روز پنجشنبه، پس از گزارش دهی در شورای امنیت، به خبرنگاران گفت که آتش بس در آن مناطق قابل اجرا نیست تا مقامات بتوانند به پنج کانتینر مملو از خطرناکترین مواد کیمیایی و یازده کانتینر مواد کمتر زهری، دسترسی حاصل کنند.

سوریه نتوانست، ضرب الاجل ۲۷ اپریل را به خاطر خروج کامل یا تخریب مواد کیمیایی از آن کشور تطبیق کند.

کآگ از کشور هایی که بالای گروه های مسلح نفوذ دارند خواست تا دسترسی بدون قید و شرط گروه ملل متحد را به شانزده کانتینر محمولۀ مواد کیمیایی فراهم سازند.

در حالیکه بلدوزر ها روز جمعه به پاک کاری کوچه های شهر حمص سوریه بعد از یورش روز قبل قوای حکومتی مشغول اند، ملل متحد از حکومت سوریه خواسته تا سلاح های کیمیایی خود را قبل معیاد تعین شده، تسلیم کند.

شهر خمص اولین پایگاه قوای مخالف حکومت سوریه پنداشته میشود که در آغاز قیام علیه حکومت بشارالاسد به تصرف شورشان در آمده بود.

چنین به نظر میرسد که نیرو های مجهز بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، در جنگ داخلی آن کشور، مناطق بیشتری را به دست میاورند، جنگی که موجب کشته شدن ۱۵۰ هزار نفر شده و کشور را منقسم کرده است.

ایالات متحده تعهد کرده تا برای مخالفین سوری سلاح های غیر کشنده فراهم کند، ولی شماری از قانونگذاران ایالات متحده می گویند که در منازعه مرگبار، این اقدام کافی نیست.

سیگرید کاگ، رئیس سازمان ملل در امور منع سلاح های کیمیایی، به روز پنجشنبه در نیویارک گفت که مقدار زیادی از سلاح های کیمیایی سوریه برای تخریب برده شده است، ولی هنوز هم هشت در صد آن نزد حکومت سوریه باقی مانده است.

به گفته کاگ، از لحاظ دور کردن سلاح های کیمیایی برای تخریب به شمول تخریب آن در داخل کشور، به دست آورد های چشم گیر دست یافته اند که به ۹۲ در صد میرسد.

ولی نگرانی وجود دارد زیرا هشت در صد باقی مانده به دلیل اوضاع امنیتی در سوریه، هنوز غیر قابل دسترس است.

خانم کاگ از مقامات سوریه خواست که به ماموران موظف اجازه دهند تا در میعاد تعین شده یعنی سی ام ماه جون به سلاح کیمیایی که در آن کشور باقی مانده، دسترسی امن پیدا کنند.

در واشنگتن، جان کری، وزیر خارجه امریکا، با احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفین سوریه، ملاقات کرد و به حمایت ایالات متحده از این ائتلاف، تاکید کرده گفت پایان دادن به خشونت ها، مقابله با رژیم، فراهم آوری تسهیلات کمک های بشری و کار برای روزی که یک حکومتی تشکیل شود که واقعا نمایندگی از مردم کرده و به نیاز مردم سوریه پاسخگو باشد، شامل این گفتگو ها است.

آقای جربا از ایالات متحده خواست تا کمک های بیشتری را برای مخالفین حکومت سوریه فراهم کند، زیرا به گفته او جنگ در آن کشور غیر متعارف است و نیرو های مخالف سوریه با سلاح مورد نیاز مجهز نیستند.
XS
SM
MD
LG