لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در راس اجندای نشست سران ناتو


U.S. President Barack Obama, third from left, and British Prime Minister David Cameron, fourth from left, listen to NATO Secretary General Anders Fogh Rasmussen, third from right, as they participate in NATO Summit Session One, on Afghanistan and the Isla
U.S. President Barack Obama, third from left, and British Prime Minister David Cameron, fourth from left, listen to NATO Secretary General Anders Fogh Rasmussen, third from right, as they participate in NATO Summit Session One, on Afghanistan and the Isla

در اجلاس سران سازمان ناتو توجه روی معضلات و درگیری های اوکراین، تهدید گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق، و همچنان بحث روی ختم مأموریت نظامی ناتو در افغانستان متمرکز خواهد بود.

قرار است در این نشست روی تشکیل یک نیروی نظامی برای واکنش سریع در کوتاه مدت در نقاط آسیب پذیر شرق اروپا بحث صورت گیرد.

پترو پورشینکو رئیس جمهور اوکراین به عنوان مهمان غیر عضو شرکت مینماید و مقامات می گویند که او با رهبران غربی در حاشیه این کنفرانس دیدار خواهد کر.

روسیه که به شدت با هر گونه حضور نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای خود مخالف است، و نظریه واکنش سریع را رد میکند، در اوایل این هفته، گفت: اگر ناتو ایجاد نیروها را تایید کند، روسیه استراتیژی های نظامی خود را در منطقه بررسی کرده و روی آن غور مجدد خواهد کرد.

درحالی که رهبران کشورهای عضو ناتو در حال ورود برای شرکت در اجلاس بودند جوزاس اولیکاس وزیر دفاع لیتوانیا خواستار تحریم های شدیدتر علیه روسیه به منظور جلوگیری از تهدید همسایگان خویش گردید.

اوگفت "ما باید از تجاوز روس ها جلوگیری کنیم و قبل از آن که از مرزهای ما عبور کند باید آماده باشیم."

نظریات او پس از آن اظهارات آقای اوباما به روز چهارشنبه پخش گردید که درحال بازدید از استونیا بود و گفت که ناتو متحدان خود از جمله کشورهای بالتیک را محافظت می کند.

دیوید کامرون صدراعظم برتانیه نقش ناتو را در تضمین امنیت به طور دسته جمعی قهرمانانه خوانده میگوید رویداد های عراق و اوکراین در صدر اجندای این نشست قرار دارد.

وی از نقش ناتو در افغانستان سخن گفته ابراز داشت "اما نباید فراموش کنیم که ما در حال پایان عملیات ناتو در افغانستان قرار داریم، یک عملیات بزرگ که در آن بریتانیا نقش کلیدی ایفا کرده و در واقع بهای گزافی پرداخته است تا آن کشور به فرصتی برای ثبات و آرامش دست یابد."

نانو امیدوار بود که در نشست خود در ویلز انتقال و تحویل مسؤولیت های نیرو های امنیتی بین المللی به رهبری ناتو را در آخر امسال به نیروهای افغان اعلام کند ، اما به نظر میرسد که خروج کامل نیروهای رزمی به احتمال زیاد آشفتگی های سیاسی را در کشوری باقی خواهد ماند که با شورشیان و با کاهش شدید اقتصادی روبروست.

پس از دودهه تلاش برای رسیدن به روسیه به عنوان یک شریک بالقوه، ناتو یک بار دیگر به دنبال راه هایی برای جلوگیری از جاه طلبی ارضی کرملین بدون ایجاد جرقه های خطر و مقابله با جنگ سرد است.

اندرس فو رسموسن منشی عمومی ناتو امروز گفت، روسیه با حمله به اوکراین انتقادات غرب را علیه مسکو درین اجلاس افزایش بخشیده است.

و در حالیکه با خبرنگاران صحبت میکرد گفت، ما با تغییرات فضای امنیتی به طور چشمگیر مواجه هستیم "قبل از همه متحدان ما را که برای کمک به عراق گام برداشتند خوش آمدید میگویم. از اقدام نظامی امریکا برای جلوگیری از پیشرفت سازمان تروریستی دولت اسلامی استقبال میکنم. و مطمیننم که متحدان ما از کمک های جدی دریغ نخواهند کرد."

انتظار می رود در این نشست، رهبران ناتو در مورد استراتژی برای مقابله با تهدید گروه های شبه نظامی دولت اسلامی بحث نمایند که بربخش های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه پیشرفت کرده اند.

ایالات متحده حملات هوایی را علیه این گروه در عراق انجام داد ، در حالی که دیگر اعضای ناتو به ارائه کمک های بشردوستانه آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG