لینک های دسترسی

Breaking News

در مذاکرات میان کابل و اسلام‌آباد روی 'مسایل عمده' توافق صورت نگرفت


وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید گفتگوهای شنبه میان مقام‌های افغان و پاکستانی در کابل به ادامۀ گفتگوهایی بود که در سفر وزیر داخله و رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان به پاکستان صورت گرفته بود.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان شام روز شنبه در مورد نتایج این گفتگوها، به خبرنگاران گفت در مذاکرات امروز میان مقام‌های افغان و پاکستانی، روی "پلان عمل افغانستان و پاکستان" صحبت شد و در این مورد پیشرفت‌ هایی صورت گرفت.

اما آقای مستغنی افزود که روی برخی موارد مهم پیشرفت و توافقی صورت نگرفت. آقای مستغنی در مورد جزییات مسایل اختلافی و حل نا شده چیزی بیان نکرد.

به نظر می رسد که مسایل حل ناشده احتمالاً شامل پناهگاه های امن تندروان در داخل قلمرو پاکستان و اتهام حمایت گروه های دهشت افگنی از سوی اسلام آباد باشد.

آقای مستغنی افزود که مقام‌های دو کشور جهت پیشرفت و توافق روی مسایل اختلافی، تصمیم گرفتند که پنجشنبه و جمعه هفته آینده (۹ و ۱۰ فبروری) در اسلام آباد با هم دیدار کنند.

به گفته آقای مستغنی، در تشکیل هیات پاکستانی که به رهبری معین وزارت خارجۀ آن کشور امروز به کابل آمده بودند، رئیس عمومی عملیات اردوی پاکستان و یک مقام سازمان استخبارات پاکستان "آی.اِس.آی" نیز شامل بود.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت، هیات پاکستان در مورد اسنادی که از سوی وزیر امور داخلۀ و رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در سفرشان به آن کشور با مقام‌های پاکستانی شریک شده بود، نیز توضیحاتی ارائه داد، اما در مورد جزییات آن چیزی بیان نکرد.

آقای مستغنی افزود که هیات پاکستان پیشنهاد داد تا روی اسنادی که به آنان ارائه شده، مشترکاً با حکومت افغانستان، بررسی را انجام دهد.

در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پاکستان به تعهدات خویش عمل خواهد کرد یا نه، آقای مستغنی گفت "از یک مدتی به این سو، در گفتگوهای که افغانستان در ستوه مختلف با مقامات پاکستانی داشته، دیگر جانب افغانستان وقت خود را روی تمرین تسوید اسناد و اوراق ضایع نساخته، تاکید همیشه روی جنبه عملی تعهدات بوده است، تفاوت بزرگی امروز تا دیروز دارد."

آقای مستغنی افزود که اکنون پاکستان به نگرانی‌های که حکومت افغانستان دارد، اعتراف می‌کند.

XS
SM
MD
LG