لینک های دسترسی

Breaking News

تصدی ملی‌بس: فقط ۱۲۰ بس شهری فعال در کابل داریم


اداره تصدی ملی‌ بس افغانستان می‌گوید که شمار زیادی از بس‌های این اداره به دلیل عوارض و نبود راننده متوقف است و فقط ۱۲۰ بس در شهر کابل فعالیت می‌کند.

محمد یونس امیری، رئیس تصدی ملی‌بس افغانستان به صدای امریکا گفت که این اداره در مجموع ۱۰۴۹ بس شهری در اختیار دارد که ۶۵۰ عراده آن مربوط کابل می‌شود.

آقای امیری گفت که از ۶۵۰ عراده بس مربوط شهر کابل، تنها ۱۲۰ عراده آن فعالیت دارد و متباقی آن به دلیل عوارض تخنیکی و نبود راننده، متوقف است.

در همین حال، شهروندان کابل از کمبود بس‌های شهری شکایت دارند و می‌گویند که به دلیل وضعیت بد اقتصادی، توانایی رفت و آمد با تاکسی و یا موترهای تونس را ندارند و بس‌های شهری نیز در بسیاری از مسیرها موجود نیست تا مردم از آنها استفاده کنند.

مطیع الله، باشنده خیرخانه است و در کوته سنگی دست‌فروشی می‌کند. او می‌گوید به دلیل نبود ملی‌بس در مسیر رفت و آمدش روزانه مجبور است که ۴۰ افغانی کرایه موتر پرداخت کند، در حالی که اگر ملی‌بس موجود باشد، تمام کرایه‌اش ۱۰ افغانی می‌شود.

او می‌گوید که درآمد روزانه‌اش از دست‌فروشی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ افغانی است که با این درآمد پرداخت ۴۰ افغانی کرایه موتر در روز، برایش بسیار سنگین است.

میرویس یکی دیگر از شهروندان کابل می‌گوید که به دلیل نبود سیستم خدمات ترانسپورت شهری، مردم ساعت‌ها در ایستگاه‌ها منتظر می‌‌مانند. میرویس به طور نمونه به ایستگاه پل باغ عمومی کابل اشاره می‌کند و می‌گوید که مردم در این ایستگاه ساعت‌ها انتظار می‌کشند، اما حتی موتر تاکسی و یا تونس پیدا نمی‌کنند تا به خانه شان بروند.

کرایه ملی‌بس در کابل ۵ افغانی است، اما کرایه موترهای تونس در عین مسیر ۱۰ افغانی و کرایه تاکسی ۲۰ افغانی است که بسیاری از مردم به دلیل ناتوانی مالی توان پرداخت آن را ندارند.

نیاز به ۲۵۰۰ بس شهری در کابل

رئیس تصدی ملی‌بس افغانستان می‌پذیرد که با توجه به جمعیت کابل حداقل باید ۲۵۰۰ بس شهری در کابل فعال باشد تا بتواند خدمات ترانسپورتی لازم را به شهروندان ارائه کند.

به گفته رئیس تصدی ملی‌بس افغانستان، بسیاری از مینی‌بس‌های که در حال حاضر در شهر کابل فعال است، مربوط بخش خصوصی است و به همین دلیل، به شکل هماهنگ در تمامی بخش‌های شهر خدمات ارائه نمیکنند.

مشکلات تصدی ملی‌بس افغانستان چیست؟

تصدی ملی‌بس، یکی از ادارات با سابقه افغانستان است که در سال ۱۳۵۴ خورشیدی ایجاد شده است، اما مشکلات مالی این اداره را آسیب جدی زده است.

محمد یونس امیری، رئیس این اداره می‌گوید تصدی ملی‌بس یک اداره انتفاعی است و مصارف و امتیازات آن تابع عوایدش است، اما عواید این اداره به حدی پایین است که کفایت نصف مصارف آن را نمی‌کند.

به گفته آقای امیری، عواید پایین این اداره باعث شده که آنها نتوانند ملی‌بس‌های را که نیاز به ترمیم دارد، ترمیم و افراد متخصص را در این اداره استخدام کنند.

رئیس تصدی ملی‌‌بس افغانستان می‌گوید که یکی دیگر از مشکلات این اداره کمبود راننده است و به همین دلیل شمار زیادی از بس‌ها متوقف است.

او گفت که با توجه به معاش پایین این اداره و ساعت کاری طولانی آن، رانندگان حاضر نیستند که در این اداره کار بکنند. آقای امیری گفت که آنها برای هر راننده به شمول اضافه کاری حدود ۷۰۰۰ افغانی معاش در ماه پرداخت می‌کند که با توجه به حجم سنگین کار و فعالیت از ساعت شش صبح تا ساعت شش شام، رانندگان حاضر نمی‌شوند با این معاش کار کنند.

XS
SM
MD
LG