لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد با سفیر افغانستان در واشنگتن دیدار کرد


زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، پس از تنش‌های اخیر میان دو کشور، با رویا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن دیدار کرده است.

این نخستین دیدار آقای خلیلزاد با یک نماینده حکومت افغانستان پس از اظهارات حمدالله محب، رئیس شورای امنیت افغانستان است که او را به "مشروعیت‌زدایی" از حکومت افغانستان در مذاکرات صلح متهم کرده بود.

آقای خلیلزاد پس از دیدار با خانم رحمانی، در تویتر خود نوشت که برای امریکا و افغانستان مهم است تا راه رسیدن به صلح را "با هم یک‌جا طی کنند."

او نوشت: "مسیری که طی می‌کنیم، نه مستقیم است و نه هم آسان. برای آن‌که به شکل درستی برویم، بسیار مهم است که این راه را با هم بپیمایم."

'نیاز دو جانبه'

شماری از ناظران امور در افغانستان باور دارند که این دیدار، تلاشی برای اعتمادسازی میان دو کشور بوده است.

اکرم عارفی، استاد علوم سیاسی به صدای امریکا گفت: "می‌تواند مفهموم اعتماد‌سازی را دوباره برساند و بگوید که اگر انتقادی وجود دارد، این انتقاد به حدی نیست که در سطح روابط افغانستان و امریکا تاثیر منفی بگذارد."

به گفته آقای عارفی، این دیدار، پیام نزدیکی و ترمیم بدبینی‌های پیش آمده را می‌رساند.

علی امیری، استاد علوم سیاسی نیز گفت که این دیدار نشان می‌دهد که دو طرف نمی‌خواهند تنش‌ها بیش از این در روابط شان ادامه پیدا کند.

آقای امیری گفت: "امریکا نیاز دارد که به عنوان شریک بین المللی و عمده و قابل اعتماد افغانستان همچنان با دولت افغانستان کار کند و دولت افغانستان هم که در مذاکرات صلح به حاشیه رانده شده، دوست ندارد که یک رابطه مخدوش را با امریکا هم تجربه کند."

او افزود: "در نتیجه دو طرف میخواهند حداقل در ظاهر هم که شده پیامی از تفاهم را به افکار عمومی دو طرف مخابره کنند."

از سوی دیگر، در کابل نیز محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقام‌های افغان به شمول حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، در برنامه‌ای به مناسبت نوروز، ابراز امیدواری کردند که سال پیش‌رو، سال صلح باشد.

XS
SM
MD
LG