لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کرزی به ادامۀ مذاکره با طالبان حتا در غیاب حکومت


حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است که حتا اگر دولت در مذاکرات صلح با طالبان شرکت نکند، تلاش برای آوردن صلح در افغانستان از راه مذاکره نباید متوقف شود.

آقای کرزی در یک گفتگوی اختصاصی با صدای امریکا، مذاکرات اخیر با طالبان را "یک تلاش ملی" برای رسیدن به صلح خواند و گفت که متوقف کردن این روند تنها به دلیل عدم حضور دولت، "جرم و اشتباه" خواهد بود.

او گفت: "تلاش ما این است که حکومت در مذاکرات قطر شرکت کند. آرزو، تقاضا و تلاش من این است که حکومت بیاید و از تدبیر کار بگیرد و در مذاکرات شرکت کند. اما اگر (شرکت) نکرد، ما نمی‌توانیم یک تلاش ملی برای رسیدن به صلح را متوقف کنیم."

آقای کرزی افزود: "این جرم است، اشتباه است و ما تن به این جرم و اشتباه نخواهیم داد."

در ماه‌های اخیر، شماری از سیاستمداران افغانستان، به شمول حامد کرزی، در نشستی با حضور نمایندگان طالبان در مسکو شرکت کردند؛ موضوعی که با انتقاد دولت افغانستان روبرو شد.

با این حال، آقای کرزی می‌گوید که حاضر است بار دیگر نیز با نمایندگان طالبان گفتگو کند، حتی اگر باز هم حکومت افغانستان در آن حضور نداشته باشد.

او با اشاره به دور بعدی مذاکرات امریکا و طالبان در قطر گفت: "اگر از من (برای شرکت در مذاکرات قطر) دعوت شود، حتما می‌روم. طالبان افغان‌ها هستند، برادران ما هستند. حتما می‌روم."

عدم حضور نمایندگان دولت افغانستان در مذاکرات با طالبان به عنوان یکی از موانع اصلی بر سر موفقیت این مذاکرات تلقی شده است.

گروه طالبان گفته اند که حاضر نیستند با دولت مورد حمایت امریکا در افغانستان گفتگو کنند و دولت افغانستان می‌گوید که بدون حضور آنها در مذاکرات، توافقات ناشی از آن از مشروعیت کافی برخوردار نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG