لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از 'حذف همسایه‌های افغانستان از روند صلح' انتقاد کرد


یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران از آنچه که "حذف همسایه‌های افغانستان از روند صلح این کشور" خوانده، انتقاد کرده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که در دیدار با معاون سیاسی دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در تهران صحبت می‌کرد، گفت که "مشورت با کشورهای همسایه افغانستان و رفع نگرانی آن‌ها" می‌تواند موفقیت دولت افغانستان در اجرای توافقات صلح با طالبان را تضمین کند.

خبرگزاری دولتی ایران نوشته که آقای عراقچی در این دیدار، به "رویکرد حذفی و یک‌جانبه‌گرایانه" در روند صلح افغانستان اشاره کرده و گفته که نسبت به "نیات امریکا در افغانستان تردید دارد."

دولت افغانستان همواره تلاش کرده که این کشور را از میدان رقابت‌های امریکا و ایران به دور نگه‌دارد. در حالی که افغانستان امریکا را مهم‌ترین متحد استراتیژیک خود می‌داند، هم‌زمان تلاش کرده روابط خوبی را با دولت ایران نیز حفظ کند.

پیش از این، وزیر خارجه امریکا گفته بود که نقش کشورهای منطقه در صلح افغانستان مهم است، چون پایان جنگ با طالبان، به سود تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

مایک پمپیو در سفری به کابل، به شکل مشخص از ایران نام برد و گفت امیدوار است ایران درک کند که آسیب زدن به روند صلح افغانستان به سود این کشور نیست.

او گفت: "تضعیف روند صلح به نفع ایران نیست. امیدوارم متوجه این مسله باشند. امیدوارم درک کنند که پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان، به سود تمام بازی‌گران منطقه است."

انتقاد معاون وزیر خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که اخیرا پاکستان، دیگر همسایه افغانستان، نقش فعالی در تلاش‌ها برای مذاکره با طالبان داشته است.

اخیرا عمران خان، صدراعظم پاکستان در سفر به امریکا گفت که در بازگشت به پاکستان، با نمایندگان طالبان دیدار کرده و آن‌ها را به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان تشویق خواهد کرد.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز به تازگی گفته است که قبل از سفر به دوحه برای آغاز دور جدید مذاکرات با طالبان، به اسلام‌آباد می‌رود.

XS
SM
MD
LG